התובע בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג סגר היום (חמישי) לצמיתות את החקירה לפשעי מלחמה בנוגע למשט המרמרה ב-2010. לאחר שנים של ניסיונות לתבוע בכירים ישראלים בבתי משפט באירופה, בטורקיה ובבית הדין הבינלאומי על הריגתם של עשרה פעילים טורקים בעימותים עם לוחמי שייטת 13, החלטת התובע סותמת את הגולל על האיום האמיתי האחרון בהעמדה לדין.
בעבר, הצליחה ישראל להביא לסגירת שורה של תיקים אחרים כנגדה בזירה הבינלאומית בנוגע למשט, וטורקיה סגרה את התביעות שלה לאחר ששתי המדינות הגיעו להסכם פיוס באוגוסט 2016. החקירה בבית הדין הבינלאומי היא האחרונה שנותרה פתוחה. כזכור, ב-2010, קבוצה של פעילים פרו-פלסטינים שכללה בתוכה קבוצה של פעילי IHH טורקים המזוהים עם האחים המוסלמים, עלו על מספר ספינות במטרה לפרוץ את הסגר הימי שהטילה ישראל על החמאס ברצועת עזה.
בעוד שצה"ל הצליח להשתלט ולעצור את רוב הספינות ללא תקרית, לוחמי שייטת 13 שעלו על המרמרה הותקפו על ידי פעילי IHH. מספר לוחמים נפצעו בעימותים ועשרה פעילים טורקים נהרגו. בעקבות התקרית, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן האשים את ישראל בביצוע פשעי מלחמה. וועדה בראשות השופט טירקל בישראל וכן ועדת פאלמר של האו"ם קבעו כי ישראל לא ביצעה פשעי מלחמה ואף אישרו כמה מטענותיה כי הירי בוצע בהגנה עצמית. עם זאת, דוח האו"ם טען כי צה"ל השתמש בכוח מופרז.

 


ספינת המרמרה. צילום: רויטרס
ספינת המרמרה. צילום: רויטרס