ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו המיוחד של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ דיבר היום (ראשון) בפורום סבן, והתייחס לסוגיות העומדות על שולחנו של הנשיא בנוגע לתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים ולהעברת שגרירות ארצות הברית לירושלים. קושנר הבהיר כי הנשיא עדיין לא הגיע להחלטה בנושא, אך כשהוא יגיע אליה, הוא יכריז עליה בקולו.



"הנשיא הולך לקבל החלטה", הבהיר קושנר, והוסיף שטראמפ "עדיין בוחן את העובדות השונות ויבשר על החלטתו בעצמו". בנוסף לכך התייחס היועץ המיוחד לתהליך השלום ואמר: "הרבה אמרו לנו שזה לא הזמן הנכון - אבל הנשיא שם מחדש את שיחות השלום על השולחן, יש הרבה השערות בנוגע לתהליך השלום, אבל אנחנו לא משתתפים במשחק הניחושים הזה". קושנר גם הבהיר כי אין בכוונת הממשל האמריקאי להציב מסגרות זמנים נוקשות לתהליך השלום וזאת מכיוון שברור להם שמשא ומתן שכזה לוקח זמן.



במקביל לכך, פרסם היום המגזין היוקרתי ניוזוויק תחקיר בנוגע לקושנר בו נחשף כי חתנו של הנשיא עמד בראש קרן שתרמה להתנחלויות ולא דיווח על מעורבותו בה כראוי. על פי התחקיר, עמד קושנר בראש הקרן הפילנתרופית על שם הוריו, צ'ארלס וסיריל קושנר, בין השנים 2006 ל-2015 כאשר בתקופה זו תרמה הקרן סכום של כ-38 אלף דולר לבניית סמינר בבית אל ו-20 אלף נוספים למוסדות חינוך ברחבי יהודה ושומרון. 



על הגילוי על תפקידו של קושנר בקרן חתום ארגון השמאל "גשר אמריקאי", שהביע תרעומת על כך שקושנר הסתיר את תפקידו בקרן, ואף קרא לשלול ליועץ את סיווגו הביטחוני בעקבות זאת. זאת ועוד, על פי הארגון, קושנר מצוי בניגוד עניינים בשל תפקידו כיועץ המיוחד של טראמפ למזרח התיכון. 





בדרך למעבר דירה? שגרירות ארה"ב בתל אביב, צילום: רויטרס
בדרך למעבר דירה? שגרירות ארה"ב בתל אביב, צילום: רויטרס



הקונגרס חוקק להעביר את השגרירות, הנשיאים דחו את הביצוע



כזכור, סוגיית העברת השגרירות האמריקאית לירושלים נמצאת בראש סדר העדיפויות של טראמפ, וזאת בשל התקרבות מועד תפוגת הצו הנשיאותי עליו הוא חתם ביוני, אשר דוחה את המעבר בחצי שנה, וזאת למרות לחוק שעבר עוד ב-1995 וקורא להעברת השגרירות, אך מאפשר לנשיא לדחות זאת לחצי שנה בחתימה.



מאז חוקק החוק בארה"ב, כל נשיא דחה את העברת השגרירות, וגם טראמפ עצמו עשה זאת בחודש יוני האחרון, אך טראמפ, שהבטיח במהלך הבחירות בשנת 2016 להעביר את השגרירות לירושלים, נראה כמי שמנסה להגיע לפשרה בין דרישת תומכיו לבין המלצות הדרג המדיני, ולכן שוקל להכריז שהוא מכיר בירושלים כבירה הישראלית אך לא להעביר את השגרירות או אף להעבירה. אל ההחלטה יצטרך הנשיא להגיע עד ליום רביעי הקרוב, המועד בו יפוג הצו, שכן אם לא יחתום עליו עד אז, יחל תהליך העברת השגרירות.