שירות בתי הסוהר של מדינת טקסס רגיל לעמוד בעין המחלוקת הציבורית כבר שנים ארוכות בשל מספרן הרב של ההוצאות להורג מדי שנה במדינה. אתמול (ראשון) שוב התעוררה מחאה ציבורית סביב הארגון הטקסני, כשהפעם מדובר בפרסום רשימה מעודכנת של הספרים המותרים והאסורים בבתי הכלא.



מהרשימה עולה כי ספרים כמו הרומן הידוע "הצבע ארגמן" או ספר הילדים הקלאסי והאהוב, "איפה ואלדו?" נאסרו לקריאה, בעוד "מיין קאמפף" של אדולף היטלר וספריו של מנהיג הקו קלוקס קלאן לשעבר, דיוויד דיוק, יכולים להגיע בקלות לידיהם של האסירים.



לפי המדיניות של המחלקה למשפט פלילי של טקסס ניתן לאסור על קריאת ספר, מגזין או פרסום אחר אם הם כוללים מידע על ייצור מטעני חבלה, כלי נשק או סמים, מסייעים לפריצה מהכלא, כוללים תיאורים גרפיים של מעשים מיניים בלתי חוקיים או צילומים של עירום גלוי, מספקים מידע על ביצוע מזימות פליליות או מאפשרים להסתיר סחורה מוברחת בתוך הכריכה או בין העמודים.



היומון "דאלאס מורנינג ניוז" דיווח כי רשימת הקריאה הנוכחית עבור כ־150 אלף אסירים בבתי הכלא בטקסס כוללת 248,281 ספרים מותרים, בעוד 10,073 ספרים מוגדרים כאסורים. אנשי הצוות בחדרי הדואר של בתי הכלא הם שמסננים את הספרים לפני שהם מגיעים לידיהם של האסירים בהתאם לבקשתם.


בין הספרים שנאסרו לקריאה כלול "הצבע ארגמן" של אליס ווקר, שזכה בפרס פוליצר ועובד לסרט מצליח בבימויו של סטיבן שפילברג, שמוחרם כיוון שהוא מתאר גילוי עריות לכאורה.



הומר סימפסון בחוץ



הספר "פריקונומיקס" של סטיבן לוויט וסטיבן דבנר, שמסביר בפשטות איך הכלכלה עובדת ברחבי העולם, מופיע ברשימה השחורה מאחר שהוא מסביר כיצד לרמות בבית הספר, מתאר תנאי עבודה של סוחרי סמים וגם מכיל "תוכן גזעני".



ספרי הקומיקס של סדרת "משחקי הכס" נאסרו בגלל תיאורים גרפיים של מעשי מין ואלימות, אולם הספרים המקוריים של ג'ורג' ר.ר. מרטין יכולים להופיע בספריות של בתי הכלא וגם חלק מספרי "50 גוונים של אפור" הותרו לשימוש.



גם ספרי ילדים ניתן למצוא ברשימה השחורה. הספר "איפה ואלדו? או "ספר העצלנות הקטן של הומר סימפסון" לא יכולים להגיע לידיהם של האסירים מאחר שלא ניתן לבחון את הכריכה שלהם וגם העמודים מורכבים ממספר שכבות ועלולים לאפשר הברחת פריטים.



ברשימה המותרת ניתן למצוא גם ספרים שנחשבים לאבני יסוד עבור המאמינים בתורת הגזע כמו "מיין קאמפף" ו"על סוציאליזם לאומי ויחסים עולמיים" של אדולף היטלר, לצד שניים מספריו של מנהיג הקו קלוקס קלאן לשעבר, דיוויד דיוק, והספר "הספר הקדוש של אדולף היטלר" של ג'יימס בטרסבי.



ג'ייסון קלארק, סגן ראש הסגל במחלקה למשפט פלילי, הסביר כי הסיבה היא שהרעיונות הנאציים אינם סותרים את הקווים המנחים. "'מיין קאמפף' נמצא ברשימה המאושרת כי הוא לא מפר את החוקים שלנו", אמר לעיתון.