שר החוץ הירדני, איימן ספדי, פרסם הלילה (שני) בחשבון הטוויטר שלו כי שוחח עם מזכיר המדינה האמריקאי רקס טילרסון, על ההשלכות שלדעתו יהיו להכרה של הנשיא טראמפ בירושלים כבירת ישראל. ספדי אמר לטילרסון כיו הוא סבור שהחלטה כזאת "תגרום לזעם בעולם הערבי והמוסלמי" ו"תערער את המאמצים להשיג שלום". 



יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן וראש הלשכה המדינית של החמאס איסמעיל הנייה, שוחחו אמש טלפונית והסכימו על הצורך להמשיך בתהליך הפיוס אל מול מה שהם הגדירו כ"התנהלות החמורה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנוגע לירושלים. בהצהרה שהוציא ארגון חמאס ברשת הטלוויזיה המזוהה עמו, רשת אל-אקצה, נאמר כי השניים קיימו "דיון עמוק בנוגע לכוונות האמריקאיות בנוגע לירושלים ולהשלכות מעשיו", השניים ציינו כי "שינוי הגישה האמריקאית כלפי ירושלים הוא צעד חמור שיצריך לפעול באופן משותף בקרב על העיר".

בנוסף לכך הפלסטינים הגדירו את המהלך כ"המתת חסד" לתהליך השלום, וקראו לפלסטינים ברחבי העולם "להביע את זעמם ואת דחייתם של ההחלטה האמריקאית". הדברים באו לאור הערכות כי בכוונתו של נשיא ארה"ב להכיר בירושלים כעל בירת ישראל, ואולי אף להעביר את שגרירות ארה"ב בישראל לירושלים.
 



זוהי לא המחאה הראשונה שהביעו הפלסטינים אל מול כוונותיו של טראמפ להכיר בירושלים. בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת ויו"ר מנגנוני המודיעין ברשות, מג'די פארג' העבירו אתמול מסר חריף לחתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ויועצו למזרח התיכון ג'ארד קושנר, כי אם ארה"ב תכיר בירושלים כבירת ישראל, יופסק המו"מ בין הצדדים. על פי דיווח בחדשות 10 ו"החדשות", השניים העבירו לקושנר מכתב מטעם יו"ר הרשות אבו מאזן ובו נאמר כי ארה"ב תעשה מהלך זה או תעביר את השגרירות לבירה, זה יהיה "סופו של תהליך השלום והרשות לא תוכל לראות בוושינגטון כמתווך הוגן במשא ומתן בין הצדדים"
 

ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו המיוחד של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ דיבר אתמול בפורום סבן, והתייחס לסוגיות העומדות על שולחנו של הנשיא בנוגע לתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים ולהעברת שגרירות ארצות הברית לירושלים. קושנר הבהיר כי הנשיא עדיין לא הגיע להחלטה בנושא, אך כשהוא יגיע אליה, הוא יכריז עליה בקולו.



"הנשיא הולך לקבל החלטה", הבהיר קושנר, והוסיף שטראמפ "עדיין בוחן את העובדות השונות ויבשר על החלטתו בעצמו". בנוסף לכך התייחס היועץ המיוחד לתהליך השלום ואמר: "הרבה אמרו לנו שזה לא הזמן הנכון - אבל הנשיא שם מחדש את שיחות השלום על השולחן, יש הרבה השערות בנוגע לתהליך השלום, אבל אנחנו לא משתתפים במשחק הניחושים הזה". קושנר גם הבהיר כי אין בכוונת הממשל האמריקאי להציב מסגרות זמנים נוקשות לתהליך השלום וזאת מכיוון שברור להם שמשא ומתן שכזה לוקח זמן.



כזכור, סוגיית העברת השגרירות האמריקאית לירושלים נמצאת בראש סדר העדיפויות של טראמפ, וזאת בשל התקרבות מועד תפוגת הצו הנשיאותי עליו הוא חתם ביוני, אשר דוחה את המעבר בחצי שנה, וזאת למרות לחוק שעבר עוד ב-1995 וקורא להעברת השגרירות, אך מאפשר לנשיא לדחות זאת לחצי שנה בחתימה. 



מאז חוקק החוק בארה"ב, כל נשיא דחה את העברת השגרירות, וגם טראמפ עצמו עשה זאת בחודש יוני האחרון, אך לאחר שהבטיח במהלך הבחירות בשנת 2016 להעביר את השגרירות לירושלים, הוא נראה כמי שמנסה להגיע לפשרה בין דרישת תומכיו לבין המלצות הדרג המדיני, ולכן שוקל להכריז שהוא מכיר בירושלים כבירה הישראלית אך לא להעביר את השגרירות. אל ההחלטה יצטרך הנשיא להגיע עד ליום רביעי הקרוב, המועד בו יפוג הצו, שכן אם לא יחתום עליו עד אז, יחל תהליך העברת השגרירות.