תמונות לוויין שצולמו ופורסמו היום (שני) מציגות תיעוד מהבסיס האיראני הסמוך לדמשק שלפי דיווחים בתקשורת הזרה הופצץ בליל שישי האחרון. בצילומים של חברת ImageSat International , שתועדו באמצעות באמצעות הלוויין Eros-B, נראים המבנים שנפגעו מפגיעת הטילים ששוגרו אליהם.



כזכור, רשת BBC הבריטית חשפה בחודש שעבר כי מתמונות הלוויין שצולמו עולה כי הבסיס נמצא 14 ק"מ מהבירה דמשק ו־50 ק"מ מרמת הגולן, וכי באתר נבנו יותר מ־24 מבנים. לפי הדיווח, כמה מהמבנים הופיעו בחודשים האחרונים. גורמי המודיעין דיווחו כי צבא איראן הקים את הבסיס באתר ששימש בעבר את הצבא הסורי, סמוך לעיירה אל־כיסווה שבפרברי דמשק.



הצילומים הראשונים מהמקום הציגו פעולות בנייה בחודשים ינואר עד אוקטובר. במקום אכן תועדו 24 מבנים נמוכים המיועדים ככל הנראה להלנת חיילים ואחסון כלי רכב. על פי הערכת מומחים, ניתן היה לשכן במבנים אלה כ־500 חיילים, ככל הנראה של מיליציות שיעיות ממדינות כמו פקיסטן ואפגניסטן, שעל פי הטענות כבר לוחמים לצד המשטר בסוריה.



הבסיס שהופצץ בסוריה. לפני ואחרי. צילום: ImageSat International: (ISI)



הבסיס המופצץ בסוריה. צילום: ImageSat International: (ISI)




הבסיס המופצץ בסוריה. לפני. צילום: ImageSat International: (ISI)



כאמור, מקורות תקשורתיים במדינות ערב דיווחו כי חיל האוויר תקף בליל שבת בסיס איראני בפרברי דמשק. על פי הדיווח, שיגרו מטוסי חיל האוויר חמישה טילים לעבר הבסיס שנמצא בין העיירות סחנאיא ואל־כיסווה בפאתי הבירה הסורית. על פי הדיווח בתקשורת הערבית, שלושה מהטילים יורטו על ידי מערך ההגנה הסורי ושניים נוספים התפוצצו סמוך למחסני הנשק של הבסיס.



דובר הצבא הרוסי בבסיס חמיימים בסוריה אלכסנדר איבאנוב, אמר כי מערך ההגנה הסורי עשה שימוש בטילים חדשים שסופקו לו. לפי דיווחים בסוריה, הבסיס שהותקף לא נפגע והטילים הישראלים הופלו בלי לגרום נזק. עדי ראייה דיווחו כי נשמעו פיצוצים עזים בהר אל־מאנע בפרבריה המערביים של הבירה דמשק. על פי דיווחי כלי התקשורת המקורבים למשטר, הפיצוצים גרמו לניתוק זרם החשמל בעיירות זאכיה, מקיליבה ואל־כיסווה.



במקביל, דווח בלבנון כי מטוסי חיל האוויר ביצעו גיחה נמוכה באזור דרום המדינה ואף נטען כי שיגור הטילים לעבר הבסיס האיראני בוצע בגיחה זו. בדיווחים של האופוזיציה נמסר על מוצב השייך לחיזבאללה, סמוך לחטיבה 91 השייכת לדיוויזיה הראשונה של צבא סוריה. משרד ההגנה הסורי הודיע כי "מערך ההגנה האווירי יירט טילים ישראלים ששוגרו לעבר מוצב צבאי בפרברי דמשק, והצליח לפגוע בשניים מהם". סוכנות הידיעות הרשמית סאנ"א דיווחה כי "האויב הישראלי שיגר לאחר חצות כמה טילים לעבר אחד המוצבים הצבאיים בפרברי דמשק. שניים מהטילים הושמדו". על פי הסוכנות הרשמית נגרמו נזקים.



סוכנות הידיעות הסורית הזכירה כי "ב־6 בנובמבר ירה מערך ההגנה האווירי של צבא סוריה במטוסים ישראלים שחדרו למדינה ופגע באחד מהם". במקביל, ארגון אל־מרסד הסורי לזכויות אדם, היושב בלונדון, דיווח כי הטילים נועדו לפגוע במחסן אמל"ח. כמה מקורות הדגישו כי המוצב שהופגז הוא בסיס צבאי איראני מדרום לדמשק, במרחק 50 ק"מ מרמת הגולן. דובר צה"ל סירב להתייחס לדיווחים.



מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה ב־2011 תקפה ישראל, על פי מקורות זרים, מטרות צבאיות רבות של צבא סוריה וארגון חיזבאללה בסוריה, האחרונה שבהן בתחילת נובמבר, כשמחסן אמל"ח נפגע בפרברי חומס במרכז המדינה. בנוסף, יוחסו לישראל תקיפות סמוך לשדה התעופה הבינלאומי דמשק.



דיווחים אלה באים, כאשר ברקע נשמעו אזהרות ראש הממשלה בנימין נתניהו גם באוזני נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שכללו איומים בפעולה צבאית אם האיראנים יתבססו בסוריה. "איראן מבקשת לנצל את קשריה עם דמשק כדי לאפשר לצוללות שלה לעגון בנמלים סוריים", הזהיר ראש הממשלה. "ישראל לא תאפשר זאת".



במסר תקיף לאיראן, שהוקלט לפני התקיפה המיוחסת לישראל, הבהיר נתניהו כי "ישראל לא תאפשר לאיראן להתבצר צבאית בסוריה". בנאום שהוקלט ביום חמישי ויושמע היום בפורום סבן המתכנס בוושינגטון אמר נתניהו: "תנו לי לחזור שוב על מדיניות ישראל - לא נאפשר למשטר שנחרץ להשמיד את מדינת היהודים להשיג נשק גרעיני. לא נאפשר למשטר האיראני לבצר עצמו צבאית בסוריה כפי שהוא רוצה לעשות, כשהמטרה היחידה שלו היא להשמיד את מדינתנו".