סוגיית ההכרה של ארצות הברית בירושלים כבירת ישראל ממשיכה לעורר סערה במזרח התיכון. יממה לאחר שסגן ראש הממשלה באנקרה אמר כי הודעה של הנשיא טראמפ בדבר הכרה בכך שירושלים היא בירת המדינה היהודית תגרום לקטסטרופה, הבוקר הגיע תורו של מנהיג המדינה המוסלמית החשובה, הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, שאיים כי סוגיית ירושלים עלולה להביא לניתוק היחסים הדיפלומטיים ביו טורקיה לישראל. 



לדברי ארדואן, "ירושלים היא קו אדום עבור כל המוסלמים. אנחנו נלך עד כדי ניתוק היחסים עם ישראל על הנושא הזה". הנשיא הוסיף כי "נקרא לארגון לשיתוף פעולה אסלאמי לקיים ועידה באיסטנבול אם ארצות הברית תכיר בירושלים כבירת ישראל". 



גורמים מדיניים אמרו בתגובה לדברי הנשיא הטורקי כי "ירושלים היא בירת העם היהודי מזה 3000 שנה ובירת ישראל מזה 70 שנה. בין אם ארדואן מכיר בזה או לא". גם שר החינוך, נפתלי בנט הגיב לדברים ואמר כי "לצערנו בשנים האחרונות ארדואן אינו מפספס הזדמנות לתקוף את ישראל. ישראל צריכה לקדם את יעדיה ובכללם את הכרת ירושלים המאוחדת כבירה של מדינת ישראל. תמיד יש מי שיבקר, אך בסופו של דבר מוטב ירושלים מאוחדת מאהבת ארדואן".



רק בשנה שעברה הושג הסכם פיוס בין שתי המדינות, לאחר שש שנים של נתק בעקבות תקרית המרמרה. במסגרת ההסכם התחייבה ישראל לשלם פיצויים לנפגעי המשט, להתנצל עלך התקרית ולהקל בסגר על רצועת עזה. מצדה של ישראל, הרווח הוא הפסקת ההליכים המשפטיים נגד בכירי צה"ל בעקבות הפשיטה של הספינה. מנגד, ההסכם לא הביא פתרון לגבי החיילים הנעדרים המוחזקים בידי חמאס, וגרם לביקורת רבה של המשפחות נגד הממשלה והעומד בראשה. 



גם ערב הסעודית הביעה תקווה שוושינגטון לא תכיר בירושלים כבירת ישראל ואף הזהירה כי למהלך כזה עלולות להיות השלכות חמורות, כך על פי דיווח בסוכנות הידיעות SPA מפי גורם במשרד החוץ בריאד. "הממשל האמריקאי צריך לקחת בחשבון את ההשלכות השליליות של כזה מהלך ואת עמדת הממלכה שהדבר יפגע ביכולת של ארצות הברית להמשיך לנסות להשיג פתרון צודק לפלסטינים".  

מקרון לטראמפ: תשאיר את ירושלים למו"מ
ההתנגדות של אנקרה וריאד מגיעה לאחר שאתמול הביעה גם צרפת את דאגתה מהמהלך. נשיא רצפת עמנואל מקרון שוחח אתמול עם הנשיא טראמפ, ואמר לו כי מעמדה של ירושלים צריך לעלות כחלק משיחות השלום בין ישראל לפלסטינים, בהתאם לפתרון שתי המדינות. 

הזהיר את טראמפ. מקרון. צילום רויטרס
הזהיר את טראמפ. מקרון. צילום רויטרס

כזכור, סוגיית העברת השגרירות האמריקאית לירושלים נמצאת בראש סדר העדיפויות של נשיא ארה"ב טראמפ, וזאת בשל התקרבות מועד תפוגת הצו הנשיאותי עליו הוא חתם ביוני, אשר דוחה את המעבר בחצי שנה, וזאת למרות החוק שעבר עוד ב-1995 וקורא להעברת השגרירות, אך מאפשר לנשיא לדחות זאת לחצי שנה בחתימה.


הלילה הודיע הבית הלבן כי לא תינקט פעולה לגבי העברת השגרירות בישראל השבוע. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ היה אמור לקבל החלטה סופית בעניין העברת השגרירות האמריקאית השבוע אך ההכרעה תידחה לשבוע הבא.



מאז חוקק החוק בארה"ב, כל נשיא דחה את העברת השגרירות, וגם טראמפ עצמו עשה זאת בחודש יוני האחרון, אך טראמפ, שהבטיח במהלך הבחירות בשנת 2016 להעביר את השגרירות לירושלים, נראה כמי שמנסה להגיע לפשרה בין דרישת תומכיו לבין המלצות הדרג המדיני, ולכן שוקל להכריז שהוא מכיר בירושלים כבירה הישראלית אך לא להעביר את השגרירות או אף להעבירה. אל ההחלטה יצטרך הנשיא להגיע עד ליום רביעי הקרוב, המועד בו יפוג הצו, שכן אם לא יחתום עליו עד אז, יחל תהליך העברת השגרירות.



בימים האחרונים, מאז פורסם על האפשרות שטראמפ יכיר בירושלים כבירת ישראל, הזהירו מדינות ערב שהמהלך עלול להביא לקץ תהליך השלום וכי ארצות הברית לא תוכל להיות מתווכת הוגנת במו"מ בין הצדדים.