על רקע הכרזתו הצפויה הערב של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, על הכרה בירושלים כבירת ישראל וכוונתו להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים, והסערה שפרצה ושככל הנראה תלך ותתגבר אחריה, נערך היום (רביעי) בירושלים כנס הדיפלומטים השנתי של הג'רוזלם פוסט. בין המשתתפים הרבים שקלחו חלק בכנס היוקרתי: נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן והשליח המיוחד של האו"ם לתהליך השלום במזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב וכן מאות דיפלומטים מהעולם.

נשיא המדינה, ראובן ריבלין אמר ביחס לסוגיית עיר הבירה, כי "המציאות היא שירושלים היא בירת ישראל". לדבריו, "כל השגרירים היושבים כאן באולם, יודעים שכשאר הם צריכים להגיש את כתבי האמנה שלהם לנשיא המדינה, הם מגיעים לירושלים. כשהם מגיעים לישיבות בכנסת, הם עולים בירושלים. הם מבינים שירושלים היא בירת ישראל".
 
עוד אמר הנשיא כי ירושלים היא מיקרוקוסמוס לסכסוך הישראלי-פלסטיני כולו. "אנחנו צריכים לבנות אמון על מנת להביא את הטרגדיה הזו לסיומה. בלי אמו, אחד בשני, בלי להכיר אחד את  השני, אנחנו בבעיה". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא התייחס בכנס להצהרה של הנשיא טראמפ, אבל כן התייחס אליה לאחר מכן בסרטון שפרסם בפייסבוק. בנאומו בכנס אמר ראש הממשלה כי יש "פריחה מדינית". נתניהו אמר כי יש שינוי ברור בעולם הערבי ביחס לישראל. "להערכתי ייקח כעשור לראות את השינוי בהצבעות במוסדות הבינלאומיים". "מה מניע את השינוי הזה? כלכלה - כי אנחנו באמצע שינוי גדול בעולם לעבר טכנולוגיה - ביג דאטא, בינה מלאכותית וקישוריות. זאת מהפכה שישראל מרוויחה ממנה ולמעשה מובילה אותה".
לדברי נתניהו, "אם איראן תמשיך ללא הפרעה יהיה לה ארסנל של 100 פצצות גרעין או יותר. העולם צריך לפעול נגד איראן, לא בגלל שהיא רוצה להשמיד את ישראל, אלא בגלל שהיא רוצתה לכבוש את כל המזרח התיכון. לא ניתן להם להתבסס בסוריה".

יו"ר הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט, אמר כי המהלך האמריקאי דווקא עשוי לסייע להביא שלום. כשנשאל האם הוא חשש מהמחיר שעלול הנשיא טראמפ לגבות מישראל בעקבות ההצהרה שלו, ענה בנט כי שכשעושים את הדבר הנכון, אין סיבה לבקש תמורה. לדבריו, "אנחנו לא אומרים שבירת צרפת תהיה במרסיי ובירת ארה"ב בניו יורק. אני קורא לשאר המדינות להכיר בירושלים כבירת ישראל".

בנט אמר עוד, כי דוד בן גוריון היה צריך להכריע אם לוותר על ישראל על מנת להציל את ישראל. "הוא אמר 'לא, אנחנו נדלל את כוחותינו בשאר הארץ על מנת להתמקד בהבאתם לירושלים'. אין ישראל בלי ירושלים".

עוד אמר השר בנט, כי העולם מכבד מדינות חזקות שמאמינות בעצמן ומזלזל במדינות שמוותרות על חלקים משטחן. "תמיד נאפשר למוסלמים ונוצרים חופש דת. ירושלים משגשגת בגלל שהיא במקומה הטבעי - בירת העם היהודי".

"אנחנו מוכנים לכל התפתחות"

שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר בכנס על ירושלים כי הוא מעדיף לשמוע את הצהרתו של הנשיא טראמפ ולהגיב אחריה. הוא כן התייחס לאיומים של הפלסטינים ושל ערביי ישראל שתהיה אלימות ואמר כי "מדובר באזור מאוד רגיש ואנחנו מוכנים לכל התפתחות".

על תוכנית השלום של טראמפ, אמר שר הביטחון כי "אנחנו מעריכים את המאמצים האמריקאים להביא פתרון בינינו לפלסטינים, אבל עם כל הכבוד לארה"ב, זו לא אלטרנטיבה לשיחות ישירות בין הצדדים. אפשר להשיג פריצת דרך רק במו"מ ישיר". השר שב והעלה את רעיון החלפת השטחים שלו: בשבילי זה לא מתקבל על הדעת שהם יקימו מדינה בלי יהודים ואנחנו נהיה מדינה דו לאומית. יש לנו זכות למדינת לאום יהודית, לא דו לאומית. לכן ההצעה שלי להחליף שטחים כדי ליצור שתי מדינות לאום".

ליברמן התייחס גם להסכם הגרעין עם איראן ואמר כי הוא רע. "המעצמות עשו את הטעות הגדולה ביותר בדיפלומטיה המודרנית. חשבתי שהם הסיקו מסקנות מהסכם מינכן, אבל מה שראינו בהסכם הגרעין אלו אותן טעויות". 

"הקהילה הבינ"ל צריכה לתמוך בצעד של טראמפ"
 
ראשון הדוברים היה שר התחבורה והמודיעין ישראל כ"ץ (הליכוד), שכינה את ההחלטה הצפויה של הנשיא טראמפ כ"יום היסטורי". לדבריו, "ההתנגדות הפלסטינית להחלטה משקפת חוסר נכונות להכיר בזכותו של העם היהודי למדינה, בדיוק כמו לפני 70 שנה. אני אומר בבירור, מי שאינו מכיר בירושלים כבירת ישראל - אינו מכיר בזכותה של ישראל להתקיים כמדינה יהודית".
 
"הכרה של ארצות הברית ושל מדינות אחרות כבירת ישראל תבהיר לפלסטינים שהם חייבים לקבל את קיומה של ישראל, וכי הגיע הזמן לנהל משא ומתן אמיתי", אמר השר, והוסיף: כי ישראל מצפה מהקהילה הבינלאומית לתמוך בהחלטת הנשיא טראמפ.

מצפה לתמיכת הקהילה הבינ"ל. השר כ"ץ בכנס הדיפלומטים של הג'רוזלם פוסט. צילום: מרק ישראל סלם
מצפה לתמיכת הקהילה הבינ"ל. השר כ"ץ בכנס הדיפלומטים של הג'רוזלם פוסט. צילום: מרק ישראל סלם


יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, התייחס גם הוא לסוגיית השגרירות בירושלים, ואמר כי "אם הסיבה להתנגדות לא להעביר אותה לירושלים היא שעלולה פרוץ אלימות, זאת הוכחה שזה הדבר הנכון לעשות". 

השר לשעבר התייחס גם לנוכחות האיראנית בסוריה: "איראן בונה בסיסים צבאיים בסוריה רק מספר קילומטרים בודדים מגבול ישראל. אם היינו מחזירים את הגולן לסוריה, כפי שהעולם דרש מאתנו, היו היום חיילים איראנים מעבר לגליל. הגיע הזמן שהעולם יכיר בריבונות מלאה של ישראל על רמת הגולן".

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, אמר כי ירושלים תמיד תהיה מאוחדת בריבונות ישראלית. "היא הרבה יותר מעיר, היא סמל לכל היהודים ועל סמלים לא מתפשרים. אני שמח על ההחלטה של הנשיא טראמפ. בשבילי זאת תמיד היתה בירתנו. ההורים שלי הגיעו ממרוקו לירושלים והם לא בדקו אם ארה"ב מכירה בירושלים. יחד עם זאת, אני מקווה שהממשל יכריז על צעדים בוני אמון במזרח התיכון. אנחנו צריכים להתניע מחדש את תהליך השלום. זה יכול לקרות. ההחלטה הזאת צריכה להיות משהו שייתן השראה לאזור".

שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, אמר כי "ירושלים תמיד תהיה המרכז של העם היהודי, אבל היא גם מרכז החיים של הפלסטינים. זה מה שעושה את ירושלים לחשובה לכל העולם. מזכ"ל האו"ם אמר שאנחנו חייבים להיות זהירים בנושא הזה". לדבריו, מעמדה של ירושלים חייב להיקבע במו"מ בין ישראל לפלסטינים והזהיר כי בלי שלום, "תמיד יהיה טרור".