פריצת דרך הושגה הלילה (שישי) במו"מ בין האיחוד האירופי לבריטניה על הברקזיט. השיחות בבריסל במהלך הלילה בין ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, לבין נציגי האיחוד הובילו להשגת הסדר כלכלי על יציאת הממלכה מהאיחוד, המאפשר מעבר לשלב השני של השיחות. מיי הודיעה כי הושג הסדר כלכלי בין הצדדים "שיהיה הוגן עבור משלם המסים הבריטי". 

לפי טקסט ההסכם, בריטניה תשמור על חוקי השוק המשותף ואיגוד המכסים של האיחוד ולא תיצור "מכשולים רגולטוריים חדשים". נשיא המועצה האירופית, דונלד טאסק, אמר כי השיחות יתקדמו כעת לשלב הבא שיעסוק בתקופת המעבר אל הברקזיט. טאסק אמר כי על בריטניה להישמע לחוקים חדשים של האיחוד בתקופת המעבר, שצפויה להיות באורך של כשנתיים. בתקופה זו לא תהיה ללונדון זכות להחליט על כללי האיחוד האירופי, הוסיף.

"הבוקר קיבלתי אישור כי הושגה התקדמות מספקת", אמר טאסק, "באופן טבעי, יש לנו את התנאים שלנו. כולנו יודעים שקשה להיפרד, אבל להיפרד ולבנות יחסים חדשים זה קשה אף יותר". הוא הוסיף כי ההסדר הוא "הצלחה אישית" של מיי. השיחות בשלב הבא יעסקו בנושאים כגון מסחר, ביטחון ופשיעה. מוקדם יותר, רמז מרטין סלמייר, עוזר בכיר לראש וועדת האיחוד האירופי ז'אן קלוד יונקר, כי ישנה הסכמה בין בריטניה לאיחוד האירופי על הברקזיט בכך שצייץ תמונה בה עשן לבן - סמל להסכמה על בחירת אפיפיור חדש. 

דובר ממשלת אירלנד, סיימון קובניי, הביע שביעות רצון מההסדר ואמר כי הגבול יישאר פתוח בין הרפובליקה האירית לבין צפון אירלנד, שנשלטת על ידי בריטניה, לאחר הברקזיט. נושא הגבול בין לונדון לבין דבלין, שנשארת חברה באיחוד האירופי, היה אחד מנקודות המחלוקת הקשות ביותר במו"מ בין הצדדים. כזכור, בריטניה החליטה במפתיע לצאת מהאיחוד האירופי במשאל עם שנערך ב-2016.

מפגינים נגד הברקזיט בבריטניה. צילום ארכיון: רויטרס
מפגינים נגד הברקזיט בבריטניה. צילום ארכיון: רויטרס