נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, ומקבילו הצרפתי, עמנואל מקרון, שוחחו היום (שבת) בנוגע להכרזת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי הוא מכיר בירושלים כבירת ישראל, והגדירו את ההצהרה כ"מדאיגה". מקורות הקרובים לנשיא טורקיה דיווחו לרשת רויטרס כי השניים אף הסכימו לפעול במשותף במטרה לגרום לטראמפ להפוך את החלטתו. 



בנוסף למקרון, ארדואן שוחח בנושא גם עם מנהיגי קזחסטן, לבנון ואזרבייג'ן וקרא לקיים מפגש של ארגון התיאום האסלאמי בנושא. השיחה שקיימו ארדואן ומקרון מהווה המשך לפעילות הבינלאומית במחאה על הצהרת טראמפ, כאשר אתמול בלילה נערכה ישיבת חירום במועצת הביטחון של האו"ם לאחר בקשה של שמונה מדינות החברות במועצה - בהן צרפת, בריטניה, שבדיה ואיטליה, שם החברות מחו על ההחלטה, ואמרו: "אנו מתנגדים להחלטת ארה"ב להכיר בירושלים כבירה".



הפגנות ביהודה ושומרון בעקבות הצהרת טראמפ בנוגע לירושלים. צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90
הפגנות ביהודה ושומרון בעקבות הצהרת טראמפ בנוגע לירושלים. צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90



"ושינגטון חצתה גבולות שאסור היה לה לחצות"



בנוסף לכך הודיע יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, כי הוא לא ייפגש עם סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, בעת ביקורו של האחרון באזור שצפוי להיערך בעוד כשבועיים.  יועצו של אבו מאזן לעניינים דיפלומטיים, מג׳די חאלדי, בראיון לקול פלסטין, כי "הסוגיה הרבה יותר גדולה מפגישה, משום שוושינגטון, בהחלטה שלה בעניין ירושלים, חצתה קווים אדומים שלא הייתה צריכה לחצות".



בנוסף, דחה חאלדי את האיומים האמריקאים, והדגיש כי "בני העם שלנו וההנהגה שלו דוחים כל איום מכל צד שהוא". יועצו של אבו מאזן סיפר עוד כי בימים הקרובים יהיו מאמצים דיפלומטיים אינטנסיביים, כולל כינוס שרי החוץ של הליגה הערבית וכינוס הפסגה האסלאמית ביום רביעי הקרוב, כדי לתאם את הצעדים אל מול ההחלטה של טראמפ. אל החלטתו של אבו מאזן הצטרפו אישים נוספים בעולם הערבי, בהם שייח' אל-אזהר, מהדמויות החשובות באסלאם, השייח אחמד אל טייב, והאפיפיור הקופטי תיאודורוס השני, שניהם מתגוררים במצרים.



כזכור, בעקבות ההכרזה של המנהיג האמריקאי אמר אבו מאזן כי "הממשל האמריקאי בחר להפר את כל ההסדרים הבינלאומיים ובחר להתעלם ולשבור את הקונצנזוס העולמי", והסביר: "ההחלטה פוגעת בכל המאמצים להשיג שלום וארה"ב איננה יכולה לכהן עוד כצד מתווך בסכסוך".



בבית הלבן לא נותרו אדישים לדבריו, ולאיומים על כך שיבטל את הפגישה עם פנס, והזהירו את הפלסטינים מפני ביטול הפגישה המדוברת, כך על פי דיווח ב'אל ערביה'.