ההתמודדות המסקרנת על מושב הסנאט מטעם אלבמה הגיעה הלילה (רביעי) לסיומה הדרמטי, כאשר תושבי המדינה קבעו שהמועמד הרפובליקני, השופט רוי מור, שהואשם בשבועות האחרונים בפדופיליה ולמרות זאת זכה לתמיכתו של הנשיא דונלד טראמפ, לא יגיע לוושינגטון. מנגד, יריבו הדמוקרטי דאג ג'ונס, הצליח לסייע לאופוזיציה לצמצם את הפער בסנאט.



מור מצדו סירב להכיר בהפסדו ואמר כי "זה לא נגמר. תהיה ספירה חוזרת של הקולות. אלוהים נמצא בשליטה. חלק מהבעיה בקמפיין הזה הוא שציירו אותנו באור לא הוגן". רגע לפני ההצבעה התגייסה רעייתו של מור לטובתו לנוכח טענות על גזענות וסיפקה הצהרה שנויה במחלוקת כאשר אמרה כי "אחד מעורכי הדין שלנו הוא יהודי".



יותר משנה אחרי הבחירות לנשיאות וכשנה לפני בחירות האמצע לקונגרס הופנו כל העיניים לעבר אלבמה, כאשר תושבי המדינה נקראו לקלפיות כדי לבחור


את הנציג למושב שפינה ג'ף סשנס, שמונה לשר המשפטים ולתובע הכללי בממשל טראמפ.



ניצחון רפובליקני היה יכול לאפשר למפלגה לשמור על רוב של 52 סנאטורים מול 46 דמוקרטים ושני עצמאים (שלרוב תומכים בדמוקרטים - ח"א), אך, כעת, הניצחון הדמוקרטי עלול להקשות על הרפובליקנים ועל הבית הלבן לקדם הצעות חוק, מאחר שישנם רפובליקנים "מורדים".



מור, לשעבר נשיא בית המשפט העליון של אלבמה, נבחר בספטמבר האחרון למועמד הרפובליקנים, אחרי שזכה לתמיכתו של סטיב באנון, יועצו לשעבר של הנשיא, ועל אף שלא זכה לתמיכת טראמפ. מולו התייצב המועמד הדמוקרטי דאג ג'ונס, לשעבר תובע מחוזי במחוז הצפוני של אלבמה.



רוי מור עם אשתו לפני שנודע לו על ההפסד. צילום: רויטרס
רוי מור עם אשתו לפני שנודע לו על ההפסד. צילום: רויטרס



מור נחשב לדמות שנויה במחלוקת ובין השאר אמר כי לדעתו יש להוציא את ההומוסקסואליות מחוץ לחוק וטען כי מתקפת 11 בספטמבר הייתה עונש מאלוהים. בשבועות האחרונים יצאו כמה נשים לתקשורת וטענו כי מור ניסה לפתות אותן, ואחת מהן אף טענה כי הוא ניסה לאנוס אותה. היו גם דיווחים כי נאסר עליו להיכנס לאחד הקניונים כי היה ידוע שהוא מנסה לחפש אחרי נערות. מור הכחיש בתוקף את הטענות.



דמותו השנויה במחלוקת של מור, יחד עם הפרסומים על התנהגותו לכאורה, גרמו ללא מעט פוליטיקאים רפובליקנים להתרחק ממנו והיו שקראו לו לפרוש מהמרוץ.



אולם הנשיא טראמפ הביע בו בשבוע האחרון תמיכה גורפת, בטענה שהוא דרוש בסנאט כדי להעביר את החקיקה הרצויה, ואף הקליט עבורו הודעה שנשלחה למצביעים באלבמה. "אני רוצה להפוך את אמריקה לנהדרת שוב עם הנשיא טראמפ", הכריז מור בכינוס הבחירות האחרון ביום שני בלילה, כשלצדו סטיב באנון.



רעייתו קיילה עלתה לבמה והדפה את הטענות שהתפרסמו בדבר עמדות אנטישמיות לכאורה של בעלה, עם טיעון שמשמש לא פעם אנטישמים. "אחד מעורכי הדין שלנו הוא יהודי, ויש לנו חברים קרובים מאוד שהם יהודים", אמרה.



בצד הדמוקרטי, הנשיא לשעבר ברק אובמה וסגנו ג'ו ביידן הקליטו שיחות טלפון למצביעים עבור ג'ונס, ובעצרת האחרונה שלו בברמינגהם השתתפו כוכב הכדורסל לשעבר צ'רלס בארקלי והשחקנית אליסה מילאנו. "הבחירות האלה יהיו המשמעותיות ביותר בתולדות המדינה שלנו לעוד זמן רב", אמר ג'ונס.