ועידת החירום שנערכה באיסטנבול בעקבות הכרת ארה"ב בירושלים כבירת ישראל נערכת אמנם בדרג נמוך יחסית של פוליטיקאים, אך ההצהרות החריפות שיוצאות מכיוונה, בעיקר בעידודה של טורקיה, ממשיכות להיות חריפות. את הקו הנוקשה ביותר, אולי יותר מזה של הפלסטינים בנושא הצהרת טראמפ על ירושלים, מייצג נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, אשר שוב מאיים על ישראל.

"אני מבקש מכל האומות להכיר בירושלים כבירת פלסטין", אמר נשיא טורקיה, שכינה את ישראל גם "מדינת טרור", ואף תקף את התנהלות ישראל בסוף השבוע האחרון, בדיכוי המהומות מול הפלסטינים. ארדואן אף קרא למוסלמים ברחבי העולם לבקר בהר הבית בירושלים, אותו כינה "הקו האדום" בסכסוך עם ישראל.
בוועידה משתתפים מנהיגים ושרים מלמעלה מ-50 מדינות מוסלמיות, והיא מגיעה כשבוע לאחר ההכרזה של ארה"ב, אשר עוררה מחאה נרחבת במזרח התיכון ובעולם המוסלמי. ארדואן גינה את ה"אלימות שהציגה ישראל"  והביע תנחומיו על "הקדושים שנפלו בניסיון להגן על מדינת פלסטין". שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושולו, נכח גם הוא בוועידה, ואמר ש"ראשית, המדינה הפלסטינית חייבת להיות מוכרת בידי כל המדיונת האחרות. על כולנו לשאוף לכך". לדבריו, גם יש צורך "לעודד מדינות אחרות להכיר במדינה הפלסטינית על בסיס גבולות 1967, עם ירושלים המזרחית כבירתה".

מלך ירדן, עבדאללה, נאם גם הוא בוועידה, והתייחס לניסיונות לשנות את המצב של ירושלים ואמר שהשלום לא יוכל להגיע לאזור בלי פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני: "כל האלימות היא תוצאה של כשלון למצוא פתרון לבעיה הפלסטינית. כל שינוי וניסיון לייהד את ירושלים יוביל לאלימות".

"לאחר מכן עלה לבמה אבו מאזן, שדיבר בצורה חריפה גם כן והתייחס גם הוא להכרזת טראמפ: "אנחנו ננצח. אנחנו נמצאים כאן וכל העולם תומך בנו על מנת להגן על ירושלים במיוחד לאחר החלטת ארצות הברית. אנחנו כאן על מנת לומר באופן ברור כי ירושלים תמיד תהיה בירת פלסטין. אני מודה לארדואן, נשיא טורקיה, על הזמנתו לפסגה הדחופה, ומודה לטורקיה על התמיכה בעם הפלסטיני".
 
"אני מודה לכל מי שעומד לצדנו מול פשע גדול זה, אשר מצריך מאיתנו לנקוט בצעדים גדולים על מנת להגן על ירושלים ולסיים את הכיבוש הישראלי. אני מברך את העם הפלסטיני ובמיוחד את תושבי ירושלים הנפגעים מהמתנחלים ומישראל, אשר מנסה ללחוץ עליהם על מנת לפנות אותם ממקומם. אנו זוכרים את המהומות שהיו לפני מספר חודשים, של המוסלמים והנוצרים, אשר עצרה את הצעדים שרצה לנקוט נתניהו. אנחנו נתמוך בתושבי ירושלים בכל האמצעים עד שנגיע לשחרור".
נאום תקיף. אבו מאזן. צילום: רויטרס


"ישראל מחקה 400 ערים פלסטיניות"

לאחר מכן המשיך: "הכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל, וההנחיה להעברת השגרירות, הינה הפרה בוטה של החוקים הבינלאומיים ומועצת הביטחון. ומדובר בהתגרות בקהילה הבינלאומית אשר הביעה את סירובה להחלטה זו. אני מדגיש את הסירוב להחלטת ארה"ב החד צדדי, שהפתיעה אותנו כאשר היינו בעיצומו של תהליך מדיני להגעה לשלום, במקום עסקת המאה, קיבלנו את סטירת המאה. לא נקבל את זה שארה"ב תשחק תפקיד בתהליך המדיני. החלטת טראמפ לא משפיעה על ירושלים, וכי לא תהיה מדינה פלסטינית ללא ירושלים כבירתה ולא יהיה שלום בעולם ללא ירושלים. אנו מדגישים כי החלטה חד צדדית זו תגרום לארגוני הטרור, ולשאר הארגונים להפוך את עימות ממדיני לדתי, ושהעולם יישא באחריות על כך".

אבו מאזן המשיך בנאומו התקיף: "כולנו יודעים מי הפך את העימות לדתי. אנחנו מסרבים להחלטות הקונגרס האמריקני, אשר הצהיר על 27 החלטות בהם אמר כי הם טרוריסטים. אנחנו לא טרוריסטים הם אלו שייצרו את הטרור. אנחנו סיכמנו עם ארה"ב כי הם יצטרפו למספר ארגונים בינלאומיים בתנאי שארה"ב לא תפעל בנושא ירושלים. ישראל מחקה יותר מ-400 ערים פלסטיניות, והפרה חוקים בינלאומיים. ישראל לא פעלה על פי אף החלטה בינלאומית כולל הסכם החלוקה. והעולם לא עשה כלום. טראמפ הוא זה שתומך בישראל בכל דבר. אני תוהה איך העולם ממשיך את הקשרים עם ישראל כאשר היא מפרה את החוקים הבינלאומיים ופוגעת בעם הפלסטיני ובמקומות הקדושים, וממשיכה את מדיניות האפרטהייד.

"ישנם שלושה תנאים להקמת מדינה: לישראל יש רשות ותושבים אך אין לה גבולות, כלומר שהיא אינה מדינה על פי ההגדרה הבינלאומי, וההכרה בה אינה רלוונטית. אנו רוצים ליישם את הסכם הפיוס בחסות מצרים, ונאחזים בכך, אין מדינה בעזה ואין מדינה ללא עזה. ישנם מכשולים בהסכם הפיוס שכן ישנו פילוג של 10 שנים, אך אנו מתעקשים להגיע לפיוס".