התגובה של הרשות: בעקבות הצהרתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שבמהלכה הכיר בירושלים כבירת ישראל, הכריז היום (רביעי) יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, במהלך כינוס של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי, שהתכנס באיסטנבול, כי "אפנה למועצת הביטחון של האו"ם בבקשה לקבל אותנו כחברה מלאה".



בתוך כך, מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, סאיב עריקאת, שוחרר מבית החולים בישראל. כזכור, רק לפני כחודשיים הוא עבר ניתוח השתלת ריאה בארה"ב בהצלחה. עריקאת בן ה-62 המתין אז לתורם בארצות הברית, בשל הידרדרות קשה במצבו הבריאותי בחודשים האחרונים.



מוקדם יותר אמר יו"ר הרשות במהלך הוועידה כי "אנחנו ננצח. אנחנו נמצאים כאן וכל העולם תומך בנו על מנת להגן על ירושלים במיוחד לאחר החלטת ארצות הברית. אנחנו כאן על מנת לומר באופן ברור כי ירושלים תמיד תהיה בירת פלסטין. אני מודה לארדואן, נשיא טורקיה, על הזמנתו לפסגה הדחופה, ומודה לטורקיה על התמיכה בעם הפלסטיני".


עריקאת. צילום: רויטרס
עריקאת. צילום: רויטרס


הוא הוסיף כי "אני מודה לכל מי שעומד לצדנו מול פשע גדול זה, אשר מצריך מאיתנו לנקוט בצעדים גדולים על מנת להגן על ירושלים ולסיים את הכיבוש הישראלי. אני מברך את העם הפלסטיני ובמיוחד את תושבי ירושלים הנפגעים מהמתנחלים ומישראל, אשר מנסה ללחוץ עליהם על מנת לפנות אותם ממקומם. אנו זוכרים את המהומות שהיו לפני מספר חודשים, של המוסלמים והנוצרים, אשר עצרה את הצעדים שרצה לנקוט נתניהו. אנחנו נתמוך בתושבי ירושלים בכל האמצעים עד שנגיע לשחרור".

לדבריו, "הכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל, וההנחיה להעברת השגרירות, הינה הפרה בוטה של החוקים הבינלאומיים ומועצת הביטחון. ומדובר בהתגרות בקהילה הבינלאומית אשר הביעה את סירובה להחלטה זו. אני מדגיש את הסירוב להחלטת ארה"ב החד צדדי, שהפתיעה אותנו כאשר היינו בעיצומו של תהליך מדיני להגעה לשלום, במקום עסקת המאה, קיבלנו את סטירת המאה. לא נקבל את זה שארה"ב תשחק תפקיד בתהליך המדיני. החלטת טראמפ לא משפיעה על ירושלים, וכי לא תהיה מדינה פלסטינית ללא ירושלים כבירתה ולא יהיה שלום בעולם ללא ירושלים. אנו מדגישים כי החלטה חד צדדית זו תגרום לארגוני הטרור, ולשאר הארגונים להפוך את עימות ממדיני לדתי, ושהעולם יישא באחריות על כך".

מלבד זאת, הוא הסביר כי "ישנם שלושה תנאים להקמת מדינה: לישראל יש רשות ותושבים אך אין לה גבולות, כלומר שהיא אינה מדינה על פי ההגדרה הבינלאומי, וההכרה בה אינה רלוונטית. אנו רוצים ליישם את הסכם הפיוס בחסות מצרים, ונאחזים בכך, אין מדינה בעזה ואין מדינה ללא עזה. ישנם מכשולים בהסכם הפיוס שכן ישנו פילוג של 10 שנים, אך אנו מתעקשים להגיע לפיוס".