שופט שעבד בעבר בבית המשפט הבינלאומי לצדק טען בשיחה עם הטלגרף כי "מהעדויות ששמע על בתי הכלא לאסירים פוליטיים בקוריאה הצפונית, עולה שהתנאים שם הם נוראיים, ואף גרועים יותר מאלה שחוויתי בזמן שהייתי אסיר באושוויץ". תומס בורגנטל, שופט ידוע וניצול אושוויץ הוסיף: "הסיפורים של האסירים לשעבר, ושל מי שעבדו כאסירים במקום, קשים יותר ממה ששמעתי במהלך שנותיי בתחום זכויות האדם".



השופט בורגנטל, ניצול ממחנה אושוויץ, היה חלק מהרכב שמנה שלושה שופטים, והגיע למסקנה כי מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און מבצע פשעים נגד האנושות, בעקבות השימוש בבתי כלא כדי לשלוט באוכלוסייה. השופטים הנוספים הם נבי פילאי, שופט מדרום אפריקה, שניהל בעבר את בית הדין הבינלאומי של רואנדה, ולאחר מכן הפך לנציב העליון לזכויות האדם באו"ם. השופט השלישי הוא מארק הרמון, שופט אמריקני שחקר את פשעי המלחמה שבוצעו בקמבודיה וביגוסלביה. 


קים ג'ונג און עובר על 10 מתוך 11 פשעי המלחמה בעולם

הדוח המלא שכתבו השלושה, צפוי להתפרסם בשבוע הבא, ובו יפורטו ראיות לכך שהמשטר במדינה המבודדת בעולם עבר על עשרה מתוך 11 פשעי המלחמה בעולם. בין היתר, מדובר ברצח, שעבוד, עינויים ואלימות מינית - זאת בשל השימוש בבתי כלא לכליאת אסירים פוליטיים. "מעולם לא היה מצב דומה במדינה כלשהי", אמר פילאי, "מדובר במצב זוועתי, שבו כל האוכלוסייה נתונה בפחד".

מומחים מעריכים כי כיום, כ-130 אלף אזרחים מוחזקים בארבעה מחנות ענקיים בקוריאה הצפונית. הם עובדים בעבודות פרך, לעיתים במכרות, ומקבלים מעט מאוד מזון, ביגוד וחימום. בנוסף, המשטר מפעיל גם מחנות "חינוך מחדש", לאנשים הנאשמים בעבירות יותר קלות.