שנת 2017 הניבה לא מעט דרמות, אירועים חריגים והתפתחויות חסרות תקדים - דונלד טראמפ שינה לחלוטין את כללי המשחק ואת הסגנון הנשיאותי, בריטניה, גרמניה וצרפת סיפקו מערכות בחירות מסקרנות, ונשיא סין, שי ג'ינפינג, ביסס את מעמדו כשליט הבלתי מעורער של המדינה הקומוניסטית. קשר השתיקה סביב הטרדות ותקיפות מיניות החל להיפרם, איתני הטבע השתוללו ברחבי העולם והגיעו לשיאם עם סופות הוריקן עצומות שהותירו נתיבים של הרס בים הקאריבי ובדרום ארה"ב. יוסיין בולט תלה את הנעליים, והחללית קאסיני סיימה את פעילותה בהתרסקות לתוך שבתאי אחרי שסיפקה הצצה מעמיקה לכוכב הטבעות.



כמיטב המסורת, מדור "תוצרת חוץ" האחרון של השנה האזרחית מסתכל אל השנה הקרובה, עם הסיפורים המרכזיים שצפויים לעשות כותרות בשנת 2018. מה צפוי לטראמפ וכיצד תתפתח החקירה? איזו ממערכות הבחירות תמשוך את תשומת הלב העולמית? מה מכין לנו בית המלוכה הבריטי? ולאן תגיע האנושות השנה בחקר החלל? אלה רק חלק מהשאלות שנקווה לקבל את התשובות להן ב־12 החודשים הבאים.



מבחנים בבית הלבן


דונלד טראמפ סגר את השנה הראשונה בבית הלבן עם ההישג הגדול ביותר שלו, בדמות רפורמת המס המקיפה ביותר זה יותר מ־30 שנה, אבל התמיכה בו כפי שהיא משתקפת בסקרים ממשיכה לצלול לרמות חסרות תקדים (על אף טענותיו כי אלה "פייק ניוז").



זה לא יפריע לטראמפ לנסות לממש בחודשים הקרובים את ההבטחות הגדולות שלו "להפוך את אמריקה לנהדרת מחדש", ובהן הקמת החומה בגבול מקסיקו, הקשחה נוספת של מדיניות ההגירה והביטול הסופי והמוחלט של אובמה־קר, וזאת כשהוא ממשיך להביע את דעותיו השנויות במחלוקת בטוויטר (למורת רוחו של ראש הסגל, ג'ון קלי) ולעמוד מול האיום המתמשך והגובר מצד קוריאה הצפונית, שמהווה כרגע את הסיכון הגדול ביותר להתנגשות צבאית.


ברקע, ולעתים גם בחזית, תמשיך לעמוד החקירה שמוביל התובע המיוחד, רוברט מולר, ואשר כבר הצליחה להביא לארבעה כתבי אישום נגד אישים שהשתתפו בקמפיין הבחירות של טראמפ, ולאיסוף של לא מעט חומרים כתובים שמגלים טפח ועוד טפח על הקשרים שהיו לאנשי טראמפ עם גורמים ברוסיה.



השאלה הגדולה היא אם בחודשים הקרובים יודיע צוות החקירה כי הוא גיבש מספיק ראיות גם נגד המעגל הקרוב ביותר לנשיא, כולל בנו הבכור, דונלד טראמפ ג'וניור, והחתן, ג'ארד קושנר, ואם החוטים יגיעו עד האיש שעומד בראש הפירמידה. מאחר שמולר ידוע כאדם רציני שהופך כל אבן, קשה לומר שבחדר הסגלגל יושבים בשקט.



ארה"ב גם תתחיל בשבועות הקרובים להתכונן לבחירות האמצע לקונגרס בנובמבר הקרוב. הניצחון של המועמד הדמוקרטי, דאג ג'ונס, על רוי מור הרפובליקני בבחירות שנערכו באלבמה מוקדם יותר החודש, הישג היסטורי עבור הדמוקרטים במדינה האדומה, לא רק צמצם את הפער בסנאט, אלא גם הפיח בדמוקרטים תקוות לקראת ההצבעה.



הדמוקרטים מקווים שאחרי המבוכה בבחירות לנשיאות, הפעם הם יצליחו לנצל את חוסר שביעות הרצון מטראמפ ואת ההתנגדות לרפורמת המס כדי לשנות את מאזן הכוחות בבית הנבחרים, ואולי אפילו בסנאט (שם הם צריכים להגן על 26 מושבים ולנצח בשניים נוספים שכיום נמצאים בידי הרפובליקנים). אם הם יצליחו במשימה הלא פשוטה הזאת, לא רק שתוכניות החקיקה של טראמפ צפויות להיתקל בחומה בצורה, אלא שהאפשרות של תהליך הדחה נגד הנשיא תהיה ריאלית יותר.



בין פרידה לחתונה

השנה הראשונה של שיחות הברקזיט עם נציגי האיחוד האירופי הוכיחה לממשלת בריטניה עד כמה התהליך עומד להיות כואב. על אף שבלונדון ממשיכים לראות בפרישה הזדמנות להשיב את הכבוד הלאומי, בצד השני הבהירו היטב שהם לא ייתנו לבריטים ללכת בלי לשלם מחיר, ועד עכשיו הצליחו לכפות לא מעט מרצונותיהם על תרזה מיי, שנפגעה בהימור הכושל של הבחירות המוקדמות ביוני.



אחרי שבאיחוד הביעו שביעות רצון מההתקדמות בשלב הראשון של השיחות, יחלו בקרוב הצדדים לדבר על הסכמי הסחר והמיסוי העתידיים. הדיונים צפויים לעבור לא מעט מורדות (אולי גם קצת עליות), כשברקע ימשיכו לתקתק השעונים - גם של סיום המו"מ במרץ 2019 וגם של עתידה הפוליטי של מיי עצמה מול יריביה בממשלה ובמפלגה.



הפגנה נגד הברקזיט. צילום: רויטרס



בצל כאב הראש של הברקזיט, יפנו שוב הבריטים את עיניהם לעבר בית המלוכה שיספק שני אירועים גדולים. ב־19 במאי יתחתן הנסיך הארי עם בחירת לבו, השחקנית האמריקאית מייגן מרקל, בטקס בכנסייה של טירת וינדזור. האירוע לא יהיה נוצץ כמו החתונה של האח וויליאם עם קייט מידלטון ב־2011, אבל עדיין ימשוך עניין רב בבריטניה ובעולם, גם בגלל החיבור הטרנס־אטלנטי בין בית המלוכה המסקרן לבין אבק הכוכבים של הוליווד, וגם לא מעט בגלל סיפורם של החתן והכלה, שכל אחד מהם מגיע עם מטען משלו.



כחודש לפני כן צפויה הדוכסית מקיימברידג' קייט מידלטון להגיע עם בעלה לחדר היולדות בפעם השלישית. עדיין לא ידוע אם הנסיך ג'ורג' בן ה־4 והנסיכה שרלוט בת השנתיים יזכו לאח או לאחות - או אולי אפילו לתאומים (גם ההערכה הזו חיה ובועטת) - אבל לנוכח כרטיס הברכה של המשפחה לחג המולד הנוכחי, שזכה לשבחים על היופי ועל שמחת החיים שהפגינו בני המשפחה, הצילום של השנה הבאה יהיה ככל הנראה מתוק אפילו יותר.



מבחן הקלפי


לא מעט מערכות בחירות מסקרנות צפויות למשוך את תשומת הלב הבינלאומית בשנה הקרובה, חלקן צפויות מראש, אחרות עשויות לספק תוצאות מפתיעות. במרץ ילכו אזרחי רוסיה לקלפיות כדי לבחור את הנשיא הבא, ונראה שהשאלה היחידה היא כמה אחוזים יקבל ולדימיר פוטין, שכיום זוכה ליותר מ־80% תמיכה ציבורית, לפני שיבטיח את ניצחונו. אחרי שוועדת הבחירות מנעה את ההתמודדות מיריבו העיקרי, אלכסיי נבלני, בשל הרשעתו בשחיתות, ולנוכח המתמודדים האחרים שנראים יותר כמו קריקטורות שנועדו לדמות התמודדות אמיתית, הרוסים - ויתר אזרחי העולם - כבר מבינים שפוטין צפוי לשבת בקרמלין לפחות עד 2024.



במרץ אמורות להתקיים גם הבחירות באיטליה, ונכון לעכשיו עדיין לא ברור מי ינהיג את המדינה שידעה לא מעט תהפוכות פוליטיות בעשור האחרון. הסקרים הנוכחיים מעניקים את המקום הראשון למפלגה הפופוליסטית "חמישה כוכבים", שהוקמה לפני שמונה שנים עם כ־29% תמיכה, אולם הגוש הימני, שמורכב ממפלגת "פורצה איטליה" של סילביו ברלוסקוני, מהליגה הצפונית וממפלגת "אחי איטליה", עומד על כ־33% תמיכה וינסה להרכיב בעצמו ממשלה על אף שלא יהיה לו רוב מוחלט.



כמה אחוזים יקבל? ולדימיר פוטין. צילום: רויטרס



אם "חמישה כוכבים" תעמוד בראשות הממשלה הבאה, היא עשויה לנסות לקדם מדיניות שמתרחקת מהאיחוד האירופי, אם כי לא נראה שיתקיים משאל עם בסגנון הברקזיט. מנגד, קואליציה ימנית עשויה להעניק יותר זכויות אוטונומיות למחוזות הצפון, שם עדיין יש חלומות על הקמת מדינה עצמאית.



ב־1 ביולי יתקיימו בחירות לנשיאות מקסיקו, ואנדרס מנואל לופס אוברדור, איש השמאל שכבר הפסיד פעמיים בהתמודדויות על התפקיד, אמור לצאת הפעם כשידו על העליונה. בפני הנשיא הבא יעמדו לא מעט משימות מורכבות שסיכויי ההצלחה מולן אינם גבוהים - הוא יעמוד מול השכן מצפון, טראמפ, שממשיך לקדם את רעיון החומה בגבול ואף דורש לקיים מו"מ מחודש על הסכם הסחר הצפון־אטלנטי (NAFTA). במקביל, יצטרך הנשיא לנסות לספק לתושבים תחושת ביטחון, לפחות למראית עין, בעקבות מעשי הרצח במדינה, שמספרם זינק השנה לרמה חסרת תקדים.



באוקטובר יבחרו אזרחי ברזיל את הנשיא הבא אחרי שנים של אי־יציבות פוליטית וכלכלית שבהן נחשפו פרשות שחיתות שגרמו להפלתה של הנשיאה הקודמת, דילמה רוסף, והפחיתו את שיעורי התמיכה בנשיא הנוכחי, מישל טמר, לאחוזים חד־ספרתיים. בין פברואר למאי יתקיימו הבחירות לנשיאות מצרים, ועבד אל פתאח א־סיסי צפוי להודיע בקרוב אם יתמודד לכהונה נוספת (אפשר להעריך שהתשובה חיובית). מולו כבר הודיעו כמה מועמדים על התמודדותם, אולם קשה להאמין שהאיש החזק שעל הנילוס יאפשר למישהו לערער את ניצחונו.



בזימבבאווה יתקיימו בחירות כלליות בספטמבר (ואולי לפני כן), ובפעם הראשונה מאז העצמאות לא ישתתף בהן הנשיא רוברט מוגאבה, שהודח בחודש שעבר. הנשיא הנוכחי, אמרסון מננגגווה, התחייב כי הבחירות יהיו חופשיות ופתוחות, אולם אחרי שהכניס לממשלתו הטרייה בכירי צבא שסייעו לו להפיל את מוגאבה, יהיה מסקרן לראות אם הפעם תהיה לאופוזיציה במדינה הזדמנות ממשית לשנות את השלטון ולהוציא את המדינה האפריקאית מהבידוד ומהמשבר הכלכלי.



מי שמקווה להימנע מהצורך בבחירות היא גברת הברזל של אירופה, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. בבחירות האחרונות בספטמבר היא הובילה את מפלגתה למקום הראשון, אבל מאז היא לא מצליחה להקים קואליציה חדשה. אחרי ניסיון חסר תקדים לקיים שיחות קואליציוניות עם הירוקים ועם הדמוקרטים החופשיים, היא שוב פנתה למפלגה הסוציאל־דמוקרטית שהייתה שותפתה בקואליציה הקודמת. אם הצדדים לא יצליחו לגבש הסכם עד אמצע ינואר, תתחזק האפשרות של בחירות חדשות, שהמרוויחה הגדולה ביותר בהן עלולה להיות מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה". עד עכשיו הצליחה "קנצלרית הטפלון" לעמוד בכל האתגרים, האם גם הפעם היא תוכיח את כישוריה?



מי עוד ייפול?


כולם מחכים לרעידת האדמה הגדולה שתתרחש בחוף המערבי של ארה"ב, אבל בעוד ששבר סן אנדראו עדיין רגוע באופן יחסי, הרעידה הגיעה דווקא מהוליווד, עם נפילתו הדרמטית של מפיק־העל הארווי ויינסטיין. קשר השתיקה בעניינו נפרם והחלה להיחשף מסכת התקיפות המיניות וההטרדות שבהן הוא היה מעורב במשך יותר משלושה עשורים, כאשר רשימת קורבנותיו כוללת גם כמה מהשחקניות הבולטות של הוליווד.



הצונאמי שהתרחש לאחר מכן, תחת התגית "#MeToo", היה בהיקפים שאיש לא שיער וסחף שמות שמוכרים למאות מיליונים, אם לא יותר, שנפלו ממעמדם הרם אחרי שהתברר (לפחות לכאורה, כי עוד לא היו משפטים) כי ניצלו את כוחם כדי לכפות את עצמם על נשים (או גברים). רשימה חלקית כוללת את קווין ספייסי, לואי סי־קיי, המגישים צ'רלי רוז ומאט לאוור, המנצחים שארל דיטואה וג'יימס לווין, דסטין הופמן, ברט ראטנר, ג'רמי פיבן, ג'פרי ראש, הסנאטור אל פרנקן וחבר הקונגרס ג'ון קוניירס, הנשיאים לשעבר ג'ורג' בוש האב וביל קלינטון, וכמובן גם טראמפ. גם בבריטניה ובישראל היו לא מעט אישים מוכרים שמצאו את עצמם בעין הסערה.



סיכות מחאה נגד הטרדות מיניות. צילום: רויטרס



השנה הקרובה לא צפויה לעצור את המגמה, וייתכן אפילו שתתעצם. עוד ועוד סיפורים צפויים להופיע ולזעזע מגזרים שונים, החל בעולם הבידור והתקשורת ועד הפוליטיקה והחברות והתאגידים הגדולים ביותר. ייתכן שחלק מהסיפורים יהיו מומצאים כדי לסגור חשבונות (בעיקר בזירה הפוליטית), אבל אפשר להעריך שמרבית ההאשמות יהיו אמיתיות ושחלקן אף יובילו להליכים משפטיים ממשיים.



פורצים גבולות

כשנה וחצי אחרי הפיצוץ של הרקטה על כן השיגור בקייפ קנברל, כשעליה הלוויין הישראלי עמוס 6, צפויה חברת SpaceX של היזם המיליארדר אלון מאסק לבסס את מעמדה כחברת החלל הפרטית המצליחה בעולם עם ציוני דרך היסטוריים, אם כמובן לא יהיו גם הפעם תקלות או דחיות בלתי מתוכננות.



כבר בחודש הקרוב צפויה החברה לשגר לראשונה את הרקטה החדשה, פלקון Heavy, אחת הגדולות והחזקות שפותחו אי־פעם, שתמריא מכן השיגור 39A בקייפ קנברל, שממנו שוגרה גם אפולו 11 בדרכה לירח. המטען הראשון שישוגר על הרקטה החדשה יכלול את מכונית המרוץ האישית של מאסק, טסלה רודסטר. "היא תנגן 'Space Oddity' בסיבוב אליפטי של מיליון שנה סביב מאדים", כתב מאסק בשבוע שעבר בפוסט שקיבל את הכותרת "מכונית אדומה לכוכב האדום".



בסביבות אפריל אמורה החברה לבצע שיגור מאויש ראשון של הקפסולה דראגון־2, וייתכן שכבר בהמשך השנה יתבצע שיגור של אסטרונאוטים מפלורידה לתחנת החלל, לראשונה מאז סוף עידן מעבורות החלל בשנת 2011. גם חברת בואינג אמורה לבצע טיסה מאוישת ראשונה במחצית השנייה של השנה.


המשימה הדרמטית מכולן אמורה להתרחש בסביבות דצמבר, כאשר SpaceX תשגר את דראגון־2 כשעליה שני תיירים שיקיפו את הירח - בני האדם הראשונים ליד השכן שלנו מאז 1972. הטיסה תימשך שבוע לפני שהקפסולה תבצע את התמרון המסוכן של כניסה לאטמוספירה במהירות של 40 אלף קמ"ש ותנחת בחזרה בכדור הארץ.



גם סוכנות החלל האמריקאית צפויה למשוך תשומת לב השנה. במאי הקרוב תשגר נאס"א את הגשושית InSight. זו אמורה לעשות דרך של חצי שנה לעבר מאדים עד שתנחת על הכוכב האדום במהלך נובמבר. הגשושית תישא ציוד מדעי מתקדם שאמור לסייע לחקור את המבנה הפנימי של מאדים כדי להבין יותר את ההיסטוריה של הכוכב. "הגשושית תבצע את 'הבדיקה' הראשונה של מאדים זה יותר מ־4.5 מיליארד שנה, תמדוד את 'הדופק' שלו, את הטמפרטורה ואת 'הרפלקסים' (האופן שבו הוא מתנועע כאשר הוא נמשך בין השמש והירחים שלו)", הסבירו בנאס"א.



[email protected]