בעוד אנשי הדת ותומכי המשטר ממשיכים לצייץ בטוויטר ולפרסם בפייסבוק כי ההפגנות באיראן הן "מזימה של האויבים", המשיכו פעילים ברשתות החברתיות במדינה, בגיבוי אנשי אופוזיציה איראניים בחו"ל, להדגיש כי מדובר במחאות על רקע העוני הרב והפערים ההולכים וגדלים בין אנשי משטר מושחתים שמחלקים את כספי האזרחים לארגוני טרור המזוהים עם השיעים, לבין האזרחים שמצויים בעוני מחפיר.



הפערים והמחאות שהם גוררים מתקיימים חרף הבטחות הממשלה לעידן ורוד בעקבות הסכם הגרעין עם חמש המעצמות וגרמניה. עו"ד שירין עבאדי, כלת פרס נובל לשלום המתגוררת בלונדון, אומרת כי המחאות באיראן הן תחילתן של גל הפגנות גדול ורב היקף. בראיון שהעניקה לעיתון האיטלקי "לה רפובליקה", העריכה פעילת זכויות האדם האיראנית כי ההפגנות לא יסתיימו בזמן הקרוב: "לא אופתע אם הן יהפכו למשהו יותר גדול. הפערים החברתיים התרחבו כל הזמן בשנים האחרונות", הוסיפה עבאדי, "מדובר בעניין עקרוני בגל המחאה הנוכחי".



"160 אלף משפחות איבדו את כספן"

העיתונאי האיראני מוחמד מג'יד אל־אחוואזי מנה את הסיבות לגל המחאות, שהחלו בעיר משהד, בסדרת ציוצים בחשבון הטוויטר שלו. "160 אלף משפחות במשהד איבדו את כספן בפרויקט השיכון שאנדיז, שהוא אחת ההונאות הגדולות בהשתתפות בכירים במשטר שאיש לא בא חשבון איתם. הם איבדו את חלומם להשיג קורת גג", הוא כתב.



"מספר הבנקים הגדול ביותר שהודיעו על פשיטת רגל היו במשהד, ולכן איבדו אנשים רבים את חסכונותיהם. הממשלה האיראנית התעלמה מדרישות העם, והתמקדה בהסכם הגרעין. התיירות הדתית בין מדינות המפרץ לאיראן הופסקה, ולכן תושבי העיר משהד איבדו אלפי מקומות עבודה ואפשרויות להשקעה, בשל סגירת מפעלים קטנים וחנויות שמתבססות על המבקרים השיעים ממדינות המפרץ, בעקבות שריפת שגרירות ערב הסעודית", הוסיף אל־אחוואזי.



העיתונאי סיכם את דבריו באומרו כי העוני וההתמכרות לסמים, לצד האבטלה, כרסמו בעיר הזאת ובתושביה, שמונים כ־3 מיליון בני אדם. "כל הסיבות הללו ביחד מביאות למחאה עממית נגד העוני והאבטלה של תושבי משהד. המחאה הנוכחית אינה פוליטית ואינה שייכת לאף זרם או מפלגה באיראן, ולכן התפוצה הרחבה שלה, בניגוד למהפכה הירוקה, שנכשלה ולא הצליחה לעבור לטהרן מהפרברים משום שמשמרות המהפכה הצליחו לדכא אותה. לכן, אם היא תצליח, היא זו תביא לשינוי המשטר, ולא הממשלה. אין לדעת מה יקרה בימים הקרובים, אם כי ברור שהמשטר אינו מתכוון לוותר, ומשמרות המהפכה מוכנות לדכא אותו בכוח מופרז", סיכם אל־אחוואזי.