הסלמה ברפובליקה האסלאמית: 12 מפגינים נהרגו הבוקר (שני) בדרום מערב איראן במהלך מחאות נגד המשטר, שהתפשטו אתמול ל-70 ערים, כך לפי כלי התקשורת במדינה, זאת לאחר שביום שבת דיווחו הרשתות החברתיות במדינה כי שניים נהרגו במהומות. 


כזכור, בעקבות ההפגנות חסם המשטר את האינסטגרם והטלגרם במדינה ואיים לנקוט ב"יד ברזל" נגד המחאות. בהפגנות, שפרצו בשל המצב הכלכלי הקשה ברפובליקה האסלאמית, עלו קריאות כגון "מוות לדיקטטור", בהתייחס אל המנהיג העליון אייתוללה עלי חמינאי, ותמונותיו נקרעו בהפגנות שנערכו בבנדר עבאס, שיראז ואספהאן. בנוסף לכך, קרעו מפגינים תמונות של ראש "כוח אל־קודס" במשמרות המהפכה, גנרל קאסם סולימאני.

שלשום פרסמו פעילים בטוויטר סרטונים שבהם נראים מפגינים בעיר באנה, במחוז כורדיסטן שבמערב איראן, ובהם נראים מפגינים מיידים אבנים לעבר משרדי הממשל, מבעירים צמיגים וקוראים קריאות נגד המשטר. רבים הפגינו בעיר כרמנשאה ש"אינתיפאדת הרעב" החלה בה כבר ביום השני למחאות. המוחים קראו קריאות בגנותו של חמינאי. אמש דווח כי מפגינים החלו לצעוד לכיוון משכנו של הנשיא רוחאני, וכוחות משמרות המהפכה סגרו את האזור לתנועה. עוד דווח כי בוצעו כ־200 מעצרי מנע.

הפגנות נגד המשטר בטהרן. צילום: רויטרס
הפגנות נגד המשטר בטהרן. צילום: רויטרס


נשיא איראן, חסן רוחאני, מסר בתגובה להפגנות כי “מותר לאנשים להפגין, ואנחנו חייבים לשפר את המצב הכלכלי של אזרחינו”. לדבריו, “ההפגנות והמחאה הן זכויות של העם, אבל אסור שהן יגיעו לכדי אלימות”.

הוא הוסיף כי “העם האיראני חופשי להביע את דעתו, אך עליו לשים לב איך יעשה זאת. הממשלה לא תשתוק על מעשי הוונדליזם נגד מוסדות ציבוריים. על מוסדות המדינה להכין את הקרקע לביקורת ולמחאות בצורה חוקית”. עוד אמר, “לא התייחסנו לעם שלנו בצורה ברורה ושקופה. אתמוך בהם בעתיד”.

"160 אלף משפחות איבדו את כספן"

העיתונאי האיראני מוחמד מג'יד אל־אחוואזי מנה את הסיבות לגל המחאות, שהחלו בעיר משהד, בסדרת ציוצים בחשבון הטוויטר שלו. "160 אלף משפחות במשהד איבדו את כספן בפרויקט השיכון שאנדיז, שהוא אחת ההונאות הגדולות בהשתתפות בכירים במשטר שאיש לא בא חשבון איתם. הם איבדו את חלומם להשיג קורת גג", הוא כתב.

"מספר הבנקים הגדול ביותר שהודיעו על פשיטת רגל היו במשהד, ולכן איבדו אנשים רבים את חסכונותיהם. הממשלה האיראנית התעלמה מדרישות העם, והתמקדה בהסכם הגרעין. התיירות הדתית בין מדינות המפרץ לאיראן הופסקה, ולכן תושבי העיר משהד איבדו אלפי מקומות עבודה ואפשרויות להשקעה, בשל סגירת מפעלים קטנים וחנויות שמתבססות על המבקרים השיעים ממדינות המפרץ, בעקבות שריפת שגרירות ערב הסעודית", הוסיף אל־אחוואזי.

העיתונאי סיכם את דבריו באומרו כי העוני וההתמכרות לסמים, לצד האבטלה, כרסמו בעיר הזאת ובתושביה, שמונים כ־3 מיליון בני אדם. "כל הסיבות הללו ביחד מביאות למחאה עממית נגד העוני והאבטלה של תושבי משהד. המחאה הנוכחית אינה פוליטית ואינה שייכת לאף זרם או מפלגה באיראן, ולכן התפוצה הרחבה שלה, בניגוד למהפכה הירוקה, שנכשלה ולא הצליחה לעבור לטהרן מהפרברים משום שמשמרות המהפכה הצליחו לדכא אותה. לכן, אם היא תצליח, היא זו תביא לשינוי המשטר, ולא הממשלה. אין לדעת מה יקרה בימים הקרובים, אם כי ברור שהמשטר אינו מתכוון לוותר, ומשמרות המהפכה מוכנות לדכא אותו בכוח מופרז", סיכם אל־אחוואזי.