מחקר חדש של הארגון הבינלאומי יוניצ”ף מצא כי זיהום אוויר משפיע על ההתפחות המוחית של תינוקות. המחקר, שמתפרסם בפעם הראשונה בישראל, נקרא "סכנה באוויר: כיצד זיהום אוויר משפיע על ההתפתחות המוחית של ילדים?" והוא מדגיש כי שאיפת חלקיקים מזוהמים יכולה לפגוע ברקמת המוח ובכך להזיק להתפחות הקוגניטיבית, עם השלכות לכל חיי הילד. על פי נתוני המחקר, 17 מיליון תינוקות מתחת לגיל שנה בעולם נושמים אוויר רעיל במדדי זיהום גבוהים לפחות פי שישה מהמותר על פי התקנים הבינלאומיים של ארגון הבריאות העולמי. 12 מיליון מהילדים האלה חיים ביבשת אסיה. המחקר מראה שבדומה לתזונה לקויה, חשיפה לאלימות, והיעדר גירויים מתאימים, כך גם זיהום אוויר הוא עניין קריטי לאלף הימים הראשונים בחיי אדם.

ובישראל, פורסם רק לפני מספר חודשים דוח אחר של יוניצ"ף אותו הבאנו במעריב, שחשף כי ישראל נמצאת במקום הלפני אחרון במדד זיהום האוויר העולמי - כמות זיהום האוויר שנמדדה באזורים העירוניים בארץ היא מהגבוהות בעולם, ועולה על פי 2 מהכמות המותרת שקבע ארגון הבריאות העולמי. נתון זה מציב את ישראל במקום ה-37 מתוך 38 מדינות שנבדקו. לכן ממצאי המחקר האחרון צריכים להעלות דאגה גדולה גם עבור כל הורה בישראל.
רועי מלמד' מנכ"ל יוניצ"ף ישראל, אמר למעריב כי "לא רק שזיהום פוגע בהתפתחות הריאות, כעת אנו מגלים שהוא גם פוגע במוח ובעתיד הילדים. הגנה על ילדים מפני זיהום אוויר לא מועיל רק לילדים אלא לחברה כולה, מוזיל עלויות של מערכת הבריאות, ומבטיח חברה יצרנית, בטוחה ונקייה יותר לכולנו".

למעלה מ-600 אלף פעוטות בעולם מתים מדי שנה מזיהום אוויר
מנתוני המחקר שערך יוניצ"ף עולה כי למעלה מ- 600 אלף ילדים מתחת לגיל 5 מתים ברחבי העולם מדי שנה ממחלות וסיבוכים שמקורם בזיהום אוויר. המחקר מסביר כי מוחו של ילד צעיר פגיע באופן מיוחד משום שמספיקה כמות קטנה יותר של כימיקלים רעילים כדי לפגוע בו בהשוואה למבוגר. בנוסף, ילדים מבצעים יותר חזרות של נשימה וההגנות הפיזיות שלהם לא מפותחות לחלוטין.

צילום: יוניצ"ף
המחקר מפריד בין שלושה סוגים עיקריים של סכנות מחשיפת פעוטות לזיהום אוויר:
1. חלקיקים זעירים מזוהמים הם כל כך קטנים שהם נכנסים למערכת הדם שלנו ומגיעים עד למוח, מה שעלול לגרום לדלקת מוחית.
2. חלקיקים מסוג אחר עלולים להיכנס לגוף דרך עצבי הריח והמעי, בגלל הטעינה המגנטית מייצרים תהליכי חימצון, מה שמקדם מחלות הפוגעות בעצבים.
3. חלקים מזהמים אחרים עלולים לפגוע באזורים במוח הקריטיים בסיוע לתקשורת בין ניאורונים, הבסיס ללמידה של ילדים ולהתפתחותם הקוגנטיבית.
מה אפשר לעשות ומה עושות הרשויות בישראל?
ומה אנחנו יכולים לעשות? הורים, קובע המסמך, חייבים לסייע בהתליך: יש למנוע חשיפת ילדים למוצרי עישון, אח ותנורים מזהמים אחרים. כמו גם לאפשר יציאת ילדים מהבית רק בשעות בהם מדד זיהום האוויר נמוך. אבל גם המדיניות הממשלתית חייבת להשתפר. יוניצ"ף משתמש בממצאי המחקר המדאיגים כדי לחבור לקונצנזוס העולמי של מדעני האקלים והאטמוספרה נגד הגורם האנושי בשינויי האקלים: "עלינו להפחית זיהום אוויר בהשקעה באנרגיה נקייה ומתחדשת שתחליף נפט, אספקת גישה לתחבורה ציבורית, הגדלת שטחים ירוקים במרחב העירוני, טיפול נכון יותר בפסולת כדי למנוע שריפה ושחרור כימיקלים רעילים לאוויר".
החוקרים טוענים עוד כי על מערכות התכנון לחייב תכנון עירוני חכם הממקם את מקורות הזיהום הרחק מבתי ספר, מרפאות ובתי חולים וזאת כדי לאפשר את שיפור בריאותם הכללית של ילדים כדי שיהיו עמידים יותר לזיהומים בגוף, בכלל זה טיפול ומניעת דלקת ריאות, קידום הנקה ותזונה טובה.
המשרד להגנת הסביבה ממפה מפעלים מזהמים ורק לאחרונה הוציא את הדוח התקופתי שלו עליהם אבל בישראל אין כל דרישה של מוסדות התכנון לתסקיר סביבתי או כל נתון אחר שקשור בזיהום אוויר כשבאים להחליט על מיקומו של בית ספר, גן ילדים או בית חולים.
 על פי המלצות ארגון הבריאות העולמי, כמות זיהום האוויר המותרת באזוריים עירוניים, היא לכל היותר 10 מיקרוגרם למטר מעוקב של אוויר. בישראל הכמות הממוצעת בערים הגדולות עומדת על 23.5 מיקרוגרם למ"ר, יותר מכפול מהכמות המרבית המומלצת.
הבטחות לא מספקות לעתיד זיהום האוויר בארץ
"אף ילד לא צריך לנשום אוויר מסוכן ושום חברה לא יכולה להרשות לעצמה להתעלם מזיהום אוויר", אומרים ביוניצ"ף ישראל. ואם להאמין להבטחותיו של שר האנרגיה, יובל שטייניץ רק מלפני חודש, בתוך 12 שנים תפסיק מדינת ישראל לשרוף פחם ומזוט בייצור החשמל שלה. ועדיין, מקור האנרגיה העיקרי של ישראל לעתיד הוא הגז הטבעי ותוצריו המזהמים כשלעצמם, גם אם פחות, ולא האנרגיות המתחדשות שישראל התחייבה להגדיל את חלקן בייצור החשמל מ-3% ל-17% בלבד בתוך שני העשורים הקרובים. גם בתי הזיקוק בחיפה ובאשדוד ימשיכו לפעול ככל הנראה במלוא הקצב גם בעשורים הקרובים משום התלות של התעשייה והתחבורה בתוצרי הנפט לסוגיו ובכישלון הממשלה לתמרץ מהפכה ירוקה אמיתית בתחומים אלה.
גם התכנית הלאומית של המשרד להגנת הסביבה לאזורים נקיים מזיהום אוויר תחבורתי במרכזי הערים הגדולות היא טיפה בים משום שהתכנית מתבססת על מניעת תנועה של כלי רכב כבדים מונעי בנזין וסולר בערים צפופות האוכלוסייה והיא אינה כוללת למשל שיתוף פעולה מקיף ומחייב עם משרד התחבורה שיאלץ את חברות האוטובוסים ויתמרץ באמת את שוק הרכב הפרטי לעבור לרכבים חשמליים או היברידיים.