נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר היום (שלישי) כי יתכן מוכנותו של השליט הצפון קוריאני קים ג'ונג און לקיים שיחות עם קוריאה הדרומית מסמלת "חדשות טובות". טראמפ אמר כי הסנקציות שהוטלו על פיונגיאנג מתחילות להשפיע ועשויות  להיות הגורם לשינוי בעמדת המשטר. "הסנקציות ולחצים "אחרים" מתחילים להשפיע על קוריאה הצפונית. חיילים נמלטים בצורה מסוכנת לקוריאה הדרומית. איש הטילים עכשיו רוצה לדבר עם וקוריאה הדרומית בפעם הראשונה. אולי אלה חדשות טובות, אולי לא - אנחנו נראה!", צייץ  בטוויטר הנשיא האמריקאי בהתייחסות לשליט קוריאה הצפונית. 

לאחר שנה של הסלמה במתיחות בין וושינגטון ופיונגיאנג על תוכנית הנשק הגרעיני של המדינה המבודדת, קים ניצל את הנאום הטלוויזיוני שלו לרגל השנה החדשה כדי להכריז כי מדינתו היא "מעצמה גרעינית אחראית ושוחרת שלום" וקרא להפחתת המתיחות הצבאית ולשיפור היחסים עם סיאול. "כשזה נוגע ליחסים בין הצפון לדרום, עלינו להפחית את המתיחות הצבאית בחצי האי קוריאה וליצור אווירה של שלום", אמר קים. "על הצפון והדרום לעשות מאמצים".

קים הוסיף כי הוא ישקול לשלוח משלחת לאולימפיאדת החורף שתיערך בפברואר בפיונגצ'אנג שבקוריאה הדרומית. "השתתפות קוריאה הצפונית באוילמפיאדת החורף תהיה הזדמנות טובה להראות את גאוותנו הלאומית ואנו מקווים כי המשחקים יהיו הצלחה. יתכן כי בכירים משתי הקוריאות ייפגשו בדחיפות כדי לדון באפששרות", אמר קים.

קוריאה הדרומית אמרה כי היא מברכת על הצעתו של קים. "תמיד הצהרנו על מוכנותנו לקיים שיחות עם קוריאה הצפונית בכל זמן ובכל מקום אם זה יסייע לחדש את היחסים הבין-קוריאניים ויוביל לשום בחצי האי קוריאה" אמר דוברו של נשיא קוריאה הדרומית מון ג'יי אין.

קים ג'ונג און מסתכל על הטיל החדש בפיתוח קוריאה הצפונית. צילום: רויטרס
קים ג'ונג און מסתכל על הטיל החדש בפיתוח קוריאה הצפונית. צילום: רויטרס

כזכור, קוריאה הצפונית ביצעה את הניסוי הגרעיני השישי במספר ורב העוצמה ביותר שלה בספטמבר, בהפרה של הסנקציות הבינלאומיות. קים אמר בנאומו כי "יכולות הגרעין שלנו הושלמו. שטחה של כל ארצות הברית נמצא בטווח הנשק הגרעיני שלנו והכפתור שמפעיל אותו נמצא תמיד על השולחן במשרד שלי. הם צריכים לדעת שזה לא איום אלא מציאות". הוא המשיך והוסיף כי וושינגטון לעולם לא תוכל לפתוח במלחמה נגד קוריאה הצפונית, אך הדגיש כי לא יעשה שימוש בנשק הגרעיני של מדינתו כל עוד לא יחוש שמאיימים על ביטחונה. "אנחנו צריכים לייצר המוני ראשי נפץ גרעיניים וטילים בליסטיים ולהאיץ את הפריסה שלהם".