בפעם הראשונה אחרי יותר משנתיים ייערכו שיחות רשמיות בין קוריאה צפונית לקוריאה הדרומית. זאת אחרי שפיונגיאנג קיבלה את הזמנת סיאול לקיים דו שיח, שעות לאחר שתרגיל צבאי של ארצות הברית וקוריאה הצפונית נדחה.



משרד האיחוד בקוריאה הדרומית אמר שהשכנה מצפון שלחה את הסכמתה לקיום השיחות שיתקיימו ב-9 בינואר. השיחות ייערכו בכפר פאנמונג'ום שקו הפסקת האש בין שתי המדינות והנושא המרכזי בהן צפוי להיות משחקי החורף בקוריאה הדרומית ושיפור היחסים בין שתי המדינות. לדברי דובר משרד האיחוד, פיונגיאנג ביקשה להמשיך את המו"מ לגבי קיום השיחות באמצעות חילופי מסמכים.



כזכור, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אמר כי השיחות בין קוריאה הצפונית לקוריאה הדרומית הן דבר טוב. "עם כל 'המומחים' שמדברים, האם מישהו חושב שהשיחות והדיאלוג היו קורים עכשיו בין קוריאה הצפונית לקוריאה הדרומית אם לא הייתי נחוש, חזק ומוכן לחייב את העוצמה הטוטאלית שלנו נגד הצפון", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. "טיפשים, אך שיחות הן דבר טוב!".



יפן מודאגת


מי שפחות מרוצה ויותר מודאגת מהשיחות, היא יפן. שר ההגנה איטסונורי אונדרה, הזהיר כי הצפון עלול להמשיך לפתח את תוכנית הנשק שלה וכי טוקיו תישאר מוכנה. "אני חושב שחשוב לשמור על מצג ברור של ביטחון", אמר השר. "קוריאה הצפונית נעה בין דיאלוג ופרובוקציות, אבל בכל מקרה, היא ממשיכה לפתח נשק גרעיני וטילים. אין לנו כוונה להחליש את האזהרות והמעקב".  



ההתקרבות בין שתי המדינות חלה בעקבות נאומו של קים ג'ונג און לרגל השנה החדשה, אותו ניצל כדי להכריז כי מדינתו היא "מעצמה גרעינית אחראית ושוחרת שלום" וקרא להפחתת המתיחות הצבאית ולשיפור היחסים עם סיאול. "כשזה נוגע ליחסים בין הצפון לדרום, עלינו להפחית את המתיחות הצבאית בחצי האי קוריאה וליצור אווירה של שלום", אמר קים. "על הצפון והדרום לעשות מאמצים".
קים הוסיף כי הוא ישקול לשלוח משלחת לאולימפיאדת החורף שתיערך בפברואר בפיונגצ'אנג שבקוריאה הדרומית. "השתתפות קוריאה הצפונית באולימפיאדת החורף תהיה הזדמנות טובה להראות את גאוותנו הלאומית ואנו מקווים כי המשחקים יהיו הצלחה. יתכן כי בכירים משתי הקוריאות ייפגשו בדחיפות כדי לדון באפשרות", אמר קים.
קוריאה הדרומית אמרה כי היא מברכת על הצעתו של קים. "תמיד הצהרנו על מוכנותנו לקיים שיחות עם קוריאה הצפונית בכל זמן ובכל מקום אם זה יסייע לחדש את היחסים הבין-קוריאניים ויוביל לשום בחצי האי קוריאה" אמר דוברו של נשיא קוריאה הדרומית מון ג'יי אין.