"מידת הנימוס בתגובותיה של טורקיה היא כמידת התוקפנות של ישראל כלפי הפלסטינים". כך מגדיר שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'אבושאולו את היחסים בין שתי המדינות בימים אלה. בראיון בלעדי ל"מעריב", בשולי ביקורו של הנשיא ארדואן בפריז, מנסה צ'אבושאולו להרגיע ואומר: "לא נשקפת סכנה להמשך היחסים בין טורקיה לישראל". עם זאת, הוא מסביר: "כשחתמנו על ההסכם והחזרנו את היחסים לקדמותם, ציפינו לגישה חיובית יותר מישראל והבהרנו מראש כי לא נוכל להשלים עם תוקפנות נגד הפלסטינים בעזה ובירושלים. איננו אנטישמיים, בניגוד למה שנאמר עלינו, והיהודים החיים בטורקיה והישראלים המבקרים בה יכולים להעיד על כך. אבל האווירה קשה. הפתרון היחיד הוא של שתי מדינות, ישראלית ופלסטינית, שיחיו זו לצד זו".
 
השר מדגיש כי על אף כל הקשיים, ארצו עדיין מוכנה לתרום את חלקה בהגעה להסכם בין ישראל לפלסטינים. "טורקיה מוכנה שוב להציע את שירותיה ולתווך בין שני הצדדים", אמר, "כפי שעשתה בשעתה בין ישראל לסוריה, למרות שהתיווך לא הצליח אז בסופו של דבר". ארדואן עצמו היה מתון הפעם, ובמסיבת העיתונאים המשותפת שערך עם נשיא צרפת עמנואל מקרון השיב לגבי עמדתה של טורקיה בשאלת הסכסוך הישראלי־פלסטיני וירושלים: "זו אינה עמדה רגשית. צריך לתת לכל צד את הזכויות המגיעות לו". הוא ציין כי טורקיה תומכת בפתרון שתי המדינות ובשאלת ירושלים.

"יכולנו לראות בהצבעה באו"ם מה חושבות רוב המדינות", אמר, "אי אפשר לטעון שאני צודק כי אני חזק יותר". הוא פנה לישראל ואמר: "אם אין לך זכות למה שאתה רוצה, אתה עלול להפסיד את כל מה שזכית בו".

שר החוץ הטורקי צ'בושאולו. צילום: איי.אף.פי
שר החוץ הטורקי צ'בושאולו. צילום: איי.אף.פי
 
רוב מסיבת העיתונאים הוקדשה לנזיפות של ארדואן בעיתונאים שהציגו לו שאלות מביכות על מצב זכויות האדם והתקשורת בארצו. אחד מהם, שהזכיר את העברת הנשק הטורקי לדאעש בסוריה, זכה לכינוי "סוכן" של יריבו הגולה, "הטרוריסט" פתחוללה גולן. מקרון אמר כי צרפת חלוקה עם טורקיה בנושא זכויות האדם, אך שיבח את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בנושא הטרור.

גם שר החוץ של סעודיה, עאדל אל ג'אבר, היה בסוף השבוע בפריז, כדי להכין את ביקור הנסיך מוחמד בן סלמן. בראיון טלוויזיה אמר: "היום אפשר לדבר על אינטרסים משותפים לסעודיה ולישראל, אבל מכיוון שאין קשרים בין שתי המדינות, אי אפשר לדבר על ציר אמריקני־סעודי־מצרי־ישראלי בעימות מול איראן". לדבריו, כשייחתם הסכם השלום הסופי "כל המדינות הערביות והמוסלמיות יכירו בישראל ויקיימו איתה יחסים". השר אמר כי הוא מקווה שלא תהיה מלחמה עם איראן, אבל הדגיש: "לא ניתן שידרכו עלינו".