העיתונים הערביים המשיכו לדון אתמול בספרו החדש של מייקל וולף, “אש וזעם: בתוך הבית הלבן של טראמפ”, שכונה על ידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ “ספר בדיוני” וזכה לציוץ המתוקשר שלו שלפיו הוא “גאון שפוי”. אלא שמה שעניין אותם כנראה היה לא רק אי־כשירותו הנפשית לכאורה של טראמפ, כפי שעלה מהכתוב, אלא בעיקר הדברים שיוחסו ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. לפי הספר, בן סלמאן הבטיח לג’ארד קושנר, יועצו של טראמפ, כי “הוא יהיה האיש שלו בסעודיה”. עם זאת, היה קשה למצוא לכך התייחסות מפורשת בעיתונים הסעודיים, המייצגים את המשטר. 
 
ב”א־שארק אל־אווסט” (“המזרח התיכון”) הלונדוני כתב חוסיין שבכשי כי הספר הוא “דף נוסף בקורות החיים השנויים במחלוקת של טראמפ. מדובר באדם עם עור של פיל, שהתרגל לדברים כאלה ואף יותר. אני חושב שהוא לא יכול לחיות בלי אווירה כזו. כל עוד הכלכלה חזקה ועולה, הבוחר האמריקאי יתעלם מרוב חטאיו והתנהגותו המוזרה של הנשיא, אף שהיא מרגיזה את יריביו. דונלד טראמפ הוא נשיא לא שגרתי. הוא לא פוליטי; הוא איש של אינטרסים ועסקות, איש של שואו שנוי במחלוקת, אך הוא איש עסקים שקורא היטב את ההתרחשויות ברחוב האמריקאי ויודע מה מניע את האזרחים ומה גורם לפרובוקציות אצלם”.
 
העיתון “אל־אהראם” (“פירמידות”) המצרי כינה את הספר “פצצה חדשה בפניו של הנשיא האמריקאי”.מראח בוקאעי כתב ב”אל־חיאת” (“החיים”) הלונדוני כי ציוציו של טראמפ בטוויטר גורמים ל”סערה גדולה בקרב הפוליטיקאים ואנשי התקשורת, ובעולם כולו. הם גורמים לרעש גם בקרב מקורביו של הנשיא”.
חיראללה חיראללה כתב ב”אל־ערב” הלונדוני כי “ביכולתה של ארצות הברית לזרז את הפלת המשטר האיראני, באמצעות סיוע לעם האיראני, אולם ניסיונות העבר מצביעים על כך שאיראן אינה בראש מעייניה של ארצות הברית. הרפובליקה האסלאמית לא הייתה אף פעם בראש סדר העדיפויות של אמריקה, ולא תהיה גם בימים אלה, למרות ההצהרות הלוחמניות של דונלד טראמפ, שסובל מבעיות פנימיות עצומות”.

שייח עלי אלעלכמי. צילום: אל ערבייה
שייח עלי אלעלכמי. צילום: אל ערבייה
 
תחת הכותרת “הנשיא משקר חמש פעמים ביום”, מתייחס באסם טויסי בעיתון הירדני “א־רד” (“המחר”) לנשיא טראמפ באומרו: “הפוליטיקאים שיקרו לאורך ולרוחב ההיסטוריה, והמוסדות הרשמיים משקרים וממשיכים להטעות, אך ההיסטוריה המודרנית לא הייתה עדה למדיניות פנים שמנוהלת בצורה כזו של הטעיות, כמו בהתנהלותו של נשיא המדינה המשפיעה ביותר ביחסים הבינלאומיים בעולם. שקרים רבים הובילו למלחמות ולסנסציות, ומה שמוזר הוא שהנשיא החדש של הבית הלבן משקר לצורך וללא צורך, ובכל הזדמנות. איש אינו יודע לאן יובילו השקרים הללו”.
 
ב”אל־אחבאר” (“החדשות”) המצרי מתייחס מוחמד ברכאת להחלטתו של הנשיא האמריקאי על קיצוץ התקציב של סוכנות הפליטים הפלסטינית אונר”א באומרו: “לא תיארנו לעצמנו שהחוצפה של הנשיא האמריקאי תגיע לדרגה זו, שבה יאיים על הפלסטינים להפסיק את המימון האמריקאי לסוכנות האו”ם לענייני הפליטים הפלסטינים”. 


מת האיש המבוגר ביותר בעולם הערבי
בסוף השבוע האחרון מת בערב הסעודית השייח’ עלי אל־עלכמי (147), שנחשב האיש המבוגר ביותר בעולם הערבי, וכנראה גם בעולם כולו. סיבת מותו הייתה שבץ מוחי. בערוץ “אל־ערביה”, שהביא את סיפורו של אל־עלכמי, סיפר בן משפחתו, יחיא אל־עלכמי, כי אכל רק מוצרים שיוצרו בחקלאות ביתית, כגון חיטה, תירס, שעורה ודבש, כמו גם בשר טרי בלבד. הוא סירב בתוקף לאכול במסיבות או לאכול מזון מעובד.
 

אל־עלכמי נולד בתקופה שלפני ייסודה של ערב הסעודית ב־1932. הוא כבר היה גבר לא צעיר כשמייסד הממלכה עבד אל־עזיז אבן סעוד צירף את מחוז עסיר לממלכה, ולמעשה הקים את המונרכיה האבסולוטית. לאורך חייו סלד מכלי רכב, ואת העלייה לרגל מעיר התיירות ההררית א־סודה שבמחוז עסיר אל מכה - מרחק של כ־400 קילומטרים לאורך ים סוף – עשה בהליכה.

לדברי בן משפחתו, אל־חכימי נהג לקרוא בקוראן, הספר הקדוש לאסלאם, ולא נעזר באיש כדי להגיע אל מחוז חפצו. היו לו בן, שמת, ובת. בנוסף, הוא היה אדם אופטימי שאהב את חיי הפשטות. “החיים יפים”, אמר לפני מותו, כפי שדווח ב”אל־ערביה”. “היום דברים השתנו לחלוטין. לא נותר איש מבני גילי שאפשר לשוחח איתו, ולכן אני מרגיש בודד”.