בית חב"ד בקוסקו פרו הוא בית חב"ד הגדול ביותר בדרום אמריקה ואין מטייל שלא מכיר אותו ואת הרב עופר קריפור ואשתו הרבנית יעל. בימים כתיקונם, היחסים בין הנהלת בית חב"ד בקוסקו והמטיילים הרבים לבין הפרואנים והרשויות טובים מאוד.



את הבית שוכרת חב"ד בחוזה שכירות ארוך טווח ומאחוריו נמצא שטח מוזנח ושם עשו בעבר מדורות, חגיגות ל"ג בעומר ועוד. לאחרונה, בעלי הבית החליטו להתגורר שם והחוק מחייב את מנהלי בית חב"ד לתת להם לעבור דרך השטח של הבית, אל המבנה שלהם. עם המשפחה חיו בשלום מנהלי בית חב"ד, אך אלו הקימו הוסטל במקום ובעקבות כך, התחילו לעבור דרך הבית חב"ד אנשים אחרים שנוכחותם מפריעה למטיילים הישראלים ואף מהווה אילוץ בטחוני לבאי בית חב"ד.



בנוסף, מאז הקמת ההוסטל והחיכוך עם בעלי ההוסטל בעקבות אורחיו העושים דרכם אל ההוסטל דרך שטח בית חב"ד, החלו גם תופעות של אנטישמיות. קריאות כגון 'ישראלים לכו הביתה', 'לא רוצים אתכם כאן', 'זו הארץ שלנו' לצד השחתת רכוש ועוד.

בית חב"ד בקוסקו. צילום: ללא קרדיט
 

בתחילה, על מנת לפתור את הבעיה, דיברו מנהלי בית חב"ד עם בעל הבית שלהם שאמר שיקנה את השטח והכול ייפתר, אך בסופו של דבר זה לא יצא לפועל. לאחר מכן הגיעו הבעלים הפרואנים של השטח, והציעו למכור אותו במחיר מופחת. את ההזדמנות הזו אין בכוונתו של בית חב"ד לפספס וכעת מנהליו פותחים קמפיין מימון המונים בפלטפורמת גיוס התרומות לעמותות Jgive, לרכישת השטח שמאחורי הבית חב"ד.



הרב קריפור סיפר למעריב כי "לאור הנסיבות נוצר מצב שבו דרים מקומיים בחלק האחורי ואנחנו מחויבים לאפשר להם מעבר דרך בית חב"ד. הבעיה התגברה כאשר הם פתחו שם airbnb ומטיילים שונים החלו נכנסים ויוצאים דרך הבית. התבטאויות אנטישמיות החלו לצוץ למרות הקשר המצוין שיש לנו עם כל השכנים ועם כל הרשויות. ברוך השם נוצרה הזדמנות לפתור את הבעיה על ידי קניית החצר האחורית. הקנייה תאפשר לנו לפתור אחת ולתמיד את בעיית האי נוחות וגם את הבעיות הביטחוניות שעלולות להיווצר. אנחנו יוצאים בקמפיין גיוס המונים ומקוים שבעזרת המטיילים שהיו אצלנו ונהנו מעזרתנו יחד עם דורשי שלומנו נגיע לסכום היעד".



כאמור, בית חב"ד קוסקו הוא הגדול ביותר בדרום אמריקה, ונמצא בגובה של 3,400 מטר. המטיילים שמגיעים למקום הם כאלו המבקשים ליהנות מהאטרקציות הרבות באזור כגון טרקים, רפטינג, בנג'י, טרקטורונים, נופים מדהימים ועוד.