ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (רביעי) עם נשיא צרפת עמנואל מקרון במסגרת נוכחתו בכנס הכלכלי בדאבוס. השניים עסקו באריכות בנושא איראן והתנהלותה במזרח התיכון. ראש הממשלה התייחס להסכם הגרעין והכשלים הקיימים בו לפי דעתו, ולצורך למנוע את התגרענות איראן. "השותפות בינינו חשובה גם לביטחונה של אירופה", אמר נתניהו. "אני מעוניין ללוות ולסייע לתהליך השלום", אמר מקרון, "הפילוסופיה שלנו מאוד ברורה: הכרה בשתי מדינות כשירושלים תהיה הבירה של שני הצדדים, וגבולות מוכרים בהתאם לכללים הבינלאומיים".


 

נתניהו נפגש הערב גם עם נשיא רואנדה פול קגאמה, על רקע הסערה סביב גירוש מסתננים מישראל אל המדינה האפריקאית. ראש הממשלה בירך את הנשיא קגאמה לרגל כניסתו לתפקיד יו"ר האיחוד האפריקני. נתניהו הסכים עם הנשיא קגאמה בכל הנוגע לסוגיית המסתננים כי יש לקבל רק תהליך העומד בדרישות הדין הבינלאומי. השניים דנו במגוון נושאים נוספים, כולל הרחבת שיתוף הפעולה בין המדינות.

נתניהו נועד מוקדם יותר היום עם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. לאחר הפגישה אמר נתניהו לכתבים כי "הייתה פגישה חשובה, דיברנו כמובן על הסכם הגרעין עם איראן. אמרתי שלהערכתי האופציה היחידה הקיימת כרגע היא להכניס תיקונים אמיתיים ולא קוסמטיים שימנעו את ההתגרענות של איראן, שאחרת היא מובטחת על ידי ההסכם כפי שהוא" כזכור, להבדיל מנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, האיחוד האירופי ובראש גרמניה של הקנצלרית מרקל, חושב כי יש להמשיך ולקיים את ההסכם כפי שנחתם בשנת 2015. 

נתניהו עם נשיא רואנדה פול קגאמה. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ


עוד אמר ראש הממשלה, כי "ביטאתי את הערכתי למחויבות האמיתית של הקנצלרית מרקל לביטחונה של ישראל היא גם חזרה על המחויבות הזו". לדבריו, "היא אמרה שהיא מבינה את הדאגות שלנו ביחס להסכם הגרעין, אך לא בהכרח מסכימה עם הדרך שבה אנחנו רוצים לטפל בזה. על כך הרי יהיו דיונים בינם לבין עצמם, האירופים, וגם ארצות הברית, אבל היא מבינה שהדבר הזה נוגע לדאגה שלנו, הדברים שיכולים לאיים על עצם קיומנו. היא הוכיחה את המחויבות הזאת בעבר בהזדמנויות אחרות. מרוצה שעמדותינו הובנו היטב".

מלבד מרקל נועד ראש הממשלה גם עם מנהיגים נוספים. ביון היתר נפגש נתניהו עם אש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, ראש ממשלת בלגיה שארל מישל ונשיא שווייץ אלן ברסט. בפגישת עם טרודו נדון עדכון הסכם הסחר החופשי וסוכם על זירוז המגעים בנושא. באשר לסוגיית הפלסטינים, המטרידה את מנהיגי העולם, אמר נתניהו כי הוא לא יתפשר על צרכי הביטחון של ישראל בכל הסדר עתידי. 

נתניהו גם נפגש עם נשיא אזרבייג'אן, אילהם אלייב והזמין אותו, כמו את יתר המנהיגים, לבקר בישראל. מחר הוא להיפגש עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שמגיע לגיחה קצרה בפורום הכלכלי.