חוסר יכולתה של הקהילה הבינלאומית לעצור את תוכניות הגרעין והטילים המתפתחות של קוריאה הצפונית הוא הסיבה העיקרית לכך שעתיד האנושות נמצא כיום בנקודה הקריטית ביותר שלו מזה עשרות שנים, שעון יום הדין הוצב במרחק של שתי דקות בלבד לחצות. חברי הביטאון של מדעני האטום האמריקאים, שמאז שנת 1947 מציגים את השעון שמדמה את הספירה לאחור לקראת סופה של האנושות, הודיעו הערב כי החליטו להזיז את המחוגים בחצי דקה קדימה וכעת הם עומדים על שתי דקות לחצות. גם בשנה שעברה, ימים ספורים אחרי השבעתו של הנשיא דונלד טראמפ, הוזז השעון ב-30 שניות בניגוד למסורת של הזזת השעון בדקות. 

הפעם האחרונה שבה אנשי הביטאון הציבו את השעון בשעה דומה הייתה בשנת 1953, בעיצומה של מלחמת קוריאה ואחרי שארצות הברית וברית המועצות ביצעו ניסויים של פיצוץ מתקנים תרמו-גרעיניים בהפרש של תשעה חודשים זו מזו. הפער הגדול ביותר היה בשנת 1991, כאשר המחוגים הוזזו למרחק של 17 דקות לפני חצות עם תום המלחמה הקרה וקריסת ברית המועצות.

דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
לפי המדענים, הסיבה העיקרית שבגינה הוחלט להזיז את השעון היא כישלון הניסיונות לשכנע את המשטר הצפון קוריאני להקפיא זמנית את פיתוח הנשק הגרעיני על רקע "הרטוריקה הגרעינית" בין טראמפ לבין קים ג'ונג-און, אשר גם אילצה את מדינות האזור לבחון את מדיניות הביטחון שלהן. 

סיכונים נוספים מהווים היחסים המתוחים מבחינה פוליטית וצבאית בין ארצות הברית לבין רוסיה, חוסר הוודאות לגבי עתיד הסכם הגרעין עם איראן, המחלוקות בים סין הדרומי והאיומים נגד תשתיות לאומיות במרחב הסייבר. המדענים ציינו גם את התגובה האיטית של מדינות העולם להסכם על צמצום פליטת גזי החממה כחלק מהמאבק בהתחממות הגלובלית, ובמיוחד את החלטתו של טראמפ להוציא את ארצות הברית מהסכם פריז. 
"אנחנו מקווים שהזזת השעון תפורש בדיוק כמו שצריך: אזהרה דחופה על סכנה עולמית", הדגישו המדענים. "כבר חלף הזמן שבו על מנהיגי העולם לטפל בסכנה הגרעינית הגוברת ובהתגברות של שינויי האקלים. עכשיו זה הזמן שאזרחי העולם ידרשו פעולה כזו. הגיע הזמן להחזיר את שעון יום הדין לאחור".