ראש המשלה בנימין נתניהו נאם הערב (חמישי) בכנס הכלכלי בדאבוס והצהיר כי "תחת כל הסכם שלום, בירת ישראל תמשיך להיות ירושלים. ירושלים היא בירת העם היהודי כבר 3,000 שנה", ואמר ש"טראמפ עשה שירות נהדר לשלום, כי השלום יכול להיות רק על סמך האמת, אתה לא יכול לבנות שלום על פנטזיה". ראש הממשלה אמר כי התרשם שתוכנית השלום של הממשל האמריקאי איננה שלמה עדיין. 



נתניהו הוסיף ואמר כי "אף אחד חוץ מארצות הברית לא יכול להוביל לעסקת שלום". לגבי הסכם עתידי אפשרי אמר ש"בכל הסדר ירושלים תהיה בירת ישראל ויישמר הסטטוס קוו בהר הבית". בתדרוך לכתבים אמר נתניהו כי "טראמפ אמון על המשא ומתן וקובע דברים ברורים ומשאיר דברים לא ברורים. ירושלים היא דבר ברור. טראמפ אמר כי הוא מצפה שהצדדים לפחות יתייחסו לדבריו". 



"אנחנו מוכנים למשא ומתן", אמר נתניהו, "העמדה הפלסטינית נחשפה. הם מחפשים תירוצים כדאי לא לפתוח במשא ומתן אמיתי". נתניהו אמר שיצא מעודד מעמדתו של הנשיא טראמפ בנושא איראן והאיומים מצדה, ניסיונותיה להתבסס צבאית בסוריה ולפתח נשק מדויק בסוריה ובלבנון. נתניהו אמר כי מנהיגי מדינות אירופה שעמם נועד רצו לשמוע ממנו על עמדת ארצות הברית וכוונותיה בנושא איראן. עוד אמר כי טראמפ  הביע הבנה למדיניותו.



בראיון במליאת הפורום עם כתב CNN פריד זכריה אמר ראש הממשלה ש"ישראל לא תרשה לאיראן להגיע לנשק גרעיני. הפיקוח אינו מספיק ואינו עוסק בצד הצבאי". על הטענות של הפלסטינים כי ארה"ב איננה מתווכת הוגנת אמר נתניהו כי "לנשיא טראמפ צוות מוכשר מאוד". ראש הממשלה גם התייחס גם לשיתוף הפעולה עם ערב הסעודית ומצרים ואמר כי יש למדינות אלו ולישראל אויב משותף וגם רצון לשתף בטכנולוגיה אזרחית. בנוסף חזר על תמיכתו בפתרון שתי המדינות כאשר המדינה הפלסטינית תהיה מפורזת".



טראמפ: "אנחנו משלמים מאות מיליוני דולרים לפלסטינים והם לא מכבדים אותנו"


לראשונה מאז ההכרה של נשיא ארצות הברית בירושלים כבירת ישראל, נפגשו היום טראמפ ונתניהו במסגרת הפורום הכלכלי בדאבוס. טראמפ התייחס גם לתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים ואמר כי "יש כל כך הרבה הצעות שלום ושאלתי אנשים שמעורבים בהן האם דיברתם אי פעם על הכסף שאנחנו נותנים לפלסטינים והם אמרו לי 'לא'. אז אנחנו יכולים לדבר על זה. הם לא מכבדים אותנו ולא כיבדו אותנו לפני שבוע כאשר סגן הנשיא ביקש לבקר אותם ואנחנו נותנים להם מאות מיליונים של דולרים. הכסף נמצא על השולחן הוא לא הולך אליהם אלא אם כן הם ידונו על השלום. ישראל רוצה שלום והם יצטרכו לעשות שלום אחרת, לא יהיה להם שום עניין אתנו יותר". 



טראמפ ונתניהו בדאבוס. צילום: רויטרס



טראמפ התייחס גם לעניין ההכרה בירושלים ואמר ש"הנושא המשמעותי ביותר שהם צריכים לדבר עליו זה ירושלים ואנחנו הסרנו את ירושלים מהשולחן. לא צריך לדבר על ירושלים. זה לא בסדר היום יותר". טראמפ פנה לנתניהו ואמר כי בהזדמנות אחרת הוא ייאלץ לתת תמורה על ההכרה בירושלים כבירת ישראל, אבל "הפלסטינים צריכים לכבד את תהליך השלום ואת זה שארצות הברית תומכת בהם לאורך שנים. הם צריכים לכבד אותנו". 



בתשובה לשאלת 'מעריב' על כך שאבו מאזן אמר בעקבות ההכרזה על ירושלים כי ארצות הברית אינה מתווכת הוגנת יותר, ענה טראמפ כי יש לנו "הצעה נהדרת לפלסטינים והצעה טובה לישראל, המכסה הרבה מאוד סוגיות. שום עסקה לא יצאה לפועל בגלל סוגיית ירושלים, אבל עכשיו הסרנו את ירושלים מסדר היום. אם נצליח לעשות שלום כולם יהיו שמחים. הפלסטינים צריכים לעשות שלום למען עמם. אני מקווה שהשכל הישר הוא זה שייקבע את סדר היום, אבל הכסף על השולחן. למה שניתן את הכספים אם הם לא עושים שום דבר בשבילנו. אנחנו רוצים להגיע לשלום ולהציל חיים".