בית המחוקקים הפולני אישר ביום שישי הצעת חוק שקובעת עונש של עד שלוש שנות מאסר, למי שיגיד אמירות הרומזות כי פולין נושאת באחריות לפשעים נגד האנושות שבוצעו בידי גרמניה הנאצית בזמן מלחמת העולם השנייה. פולין נלחמת במשך שנים בטענות לפיהן היא נושאת באחריות חלקית למחנות ההשמדה בהם נרצחו מיליונים, רובם יהודים, בזמן השואה. בעיקר נלחמו הפולנים בשימוש בביטויים כמו "מחנות המוות הפולנים". המחנות נבנו והופעלו על ידי הנאצים לאחר שפלשו לפולין ב-1939. 

בנוסף, ההצעה קובעת כי זה לא חוקי להכחיש את הרצח של כמאה אלף פולנים בידי יחידות של צבא המיליציה האוקראיני במהלך מלחמת העולם השנייה. המהלך צפוי להגביר את המתח מול השכנה אוקראינה. החוק מחריג דברים שייאמרו או ייכתבו במסגרת מדעית או אמנותית. 

יהודים באושוויץ. צילום: GETTI IMAGES
יהודים באושוויץ. צילום: GETTI IMAGES
"התיקון החדש מצייד את פולין בכלים חשובים ביותר, שנמצאים בשימוש של מדינות אחרות מזה זמן רב", אמר סגן שר המשפטים במדינה, פטריק ג'אקי לסוכנות הידיעות ממשלתית PAP. 

מפלגת הצדק והמשפט של פולין, ה-PIS, מדגישה את הסבל של הפולנים תחת המשטר הנאצי, כולל עונש מוות שהוטל על מי שעזרו ליהודים, זאת בתגובה למחקרים היסטוריים, חלקם מהשנים האחרונות, לפיהם חלק מהפולנים ביצעו פשעים נגד היהודים בזמן המלחמה. 

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, התייחס לחוק שעבר בפולין: "אני מגנה בכל תוקף את החוק החדש שעבר בפולין, המנסה להכחיש את מעורבות אזרחים פולנים רבים בשואה. אף חוק פולני לא ישנה את ההיסטוריה, פולין הייתה שותפה לשואה. מאות אלפי יהודים נרצחו על אדמתה מבלי לפגוש קצין גרמני אחד".