נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, נשא הלילה (רביעי) במשך כשעה ועשרים דקות את "נאום מצב האומה" המסורתי, אותו נותנים מדי שנה נשיאי ארצות הברית בפני שני בתי הקונגרס. עם כניסתו לאולם התקבל טראמפ במחיאות כפיים סוערות במשך דקות ארוכות על ידי הנוכחים במקום. האישה הראשונה, מלניה טראמפ, הגיע בנפרד מבעלה בניגוד למסורת הנהוגה בה הנשיא ורעייתו מגיעים יחדיו אל הנאום. כלי תקשורת בארצות הברית העלו את ההשערה כי הסיבה לכך היא הרומן עליו פורסם בין טראמפ לשחקנית פורנו. דוברת הבית הלבן הודיעה כי הסיבה לכך היא טכנית בלבד.



"פחות משנה עברה מאז עמדתי על דוכן זה וביטאתי את חששותיהם, תקוותיהם וחלומותיהם של אזרחי אמריקה", פתח טראמפ ואמר. "אופטימיות הורגשה כבר אז ברחבי המדינה, כל יום מאז המשכנו עם החזון הברור והמשימה להפוך את אמריקה לגדולה שוב עבור כל האמריקאים. לאורך השנה שחלפה עשינו התקדמות עצומה כדי להשיג הצלחות יוצאות דופן. אנחנו מתמודדים עם אתגרים שצפינו ועם כאלה שלא דמיינו. ראינו את היופי של הנשמה האמריקאית. כל מבחן הביא גיבורים אמריקאים חדשים שהזכירו לנו מי אנחנו ומה אנחנו יכולים להיות". 



"זה לא מספיק להתאחד רק בעתות מצוקה", הוסיף, "הערב אני קורא לשים בצד את ההבדלים בינינו ולהראות את האחדות לאנשים שנבחרנו כדי לשרת. במהלך השנה האחרונה העולם ראה מה שתמיד ידענו - שאין אף עם בעולם שהוא חסר פחד ונחוש כמו האמריקאים. בואו נתחיל את הלילה בזה שנבהיר כי המדינה שלנו חזקה בגלל שהאנשים שלנו חזקים. וביחד אנחנו בונים אמריקה חזקה וגאה.



טראמפ נואם. צילום: רויטרס



"מאז הבחירות יצרנו 2.4 מיליון מקומות עבודה כולל 200 אלף מקומות עבודה חדשים במפעלים", התייחס טראמפ למצב הכלכלי, "נתוני האבטלה הם הנמוכים ב-45 שנים האחרונות. מספר המובטלים האפרו-אמריקאים וההיספנים הוא הנמוך ביותר שתועד אי פעם. השוק שובר שיא אחרי שיא". טראמפ המשיך והתייחס לנתונים הכלכליים החיובים ולרפורמת המסים שהעביר: "חברות אמריקאיות יכולות להתחרות ולנצח כל חברה בכל מקום בעולם".



"זהו למעשה הרגע האמריקאי החדש שלנו. מעולם לא היה זמן טוב יותר לחיות את החלום האמריקאי", המשיך טראמפ והוסיף כי "כל אזרח שצופה בנו בבית לא משנה איפה היית ומאיפה הגעת זה הזמן שלך אם אתה עובד קשה ומאמין בעצמך ומאמין באמריקה אתה יכול לחלום על כל דבר. אתה יכול להיות כל דבר. ביחד אנחנו יכולים להשיג כל דבר". 



מלניה טראמפ. צילום: רויטרס



"הערב אני רוצה לדבר על איזה עתיד הולך להיות לנו ואיזה אומה אנחנו הולכים להיות", אמר טראמפ, "כולנו כקבוצה אחד. כעם אחד. כמשפחה אמריקאית אחד. כולנו חולקים את אותו בית, אותו ייעוד ואת אותו דגל. יחדיו אנחנו מגלים את הדרך האמריקאית. האמריקאים אוהבים את המדינה שלהם והם ראויים לממשל שמראה להם את אותה האהבה והנאמנות בתמורה. בשנה האחרונה השבנו את האמון בין הממשל לעם".



טרמאפ התייחס גם למדיניות כלפי המהגרים הלא חוקיים החוצים את גבולות ארצות הברית. "במשך עשורים גבולות פתוחים אפשרו לכנופיות וסמים להיכנס לקהילות שלנו. גרמו לעובדים להתחרות על מקומות עבודה. הם גרמו לאובדן של חיים רבים. אנחנו נדאג לכך שמשפחות נוספות לא יצטרכו להתמודד עם הכאב הזה. ארצות הברית היא מדינה רחומה. אנחנו גאים בכך שאנחנו עושים יותר מכל מדינה בעולם כדי לעזור לחלשים בכל העולם, אבל כנשיא ארצות הברית חובתי ודאגתי העיקרית היא לילדים האמריקאים. אני מושיט יד לחברי שתי המפלגות לעבוד בשיתוף פעולה כדי להגן על אזרחינו מכל צבע ודת. חובתי וחובת כל נבחר כאן היא להגן על אזרחי ארצות הברית, משפחותיהם, קהילותיהם וזכותיהם. אמריקאים הם גם כן חולמים".



טראמפ פירט את תכנית ההגירה שלו ואמר כי רבים מבין ילדי המהגרים שנולדו בארצות הברית והיו במרכז המחלוקת בנושא בין המפלגות, יזכו לאזרחות אמריקאית, אך מנגד תבנה חומה בגבול ותתוגבר האבטחה על ידי כוחות הביטחון.



"הכספים של ארצות הברית צריכים ללכת לידידינו ולא לאויבינו"



"אנחנו משיבים את החוזק של ארצות הברית גם בעולם", אמר טראמפ, "אנחנו יודעים שחולשה מובילה לקונפליקט. מסיבה זאת אני קורא לקונגרס לממן את הצבא שלנו ולחזק אותו. אנחנו חייבים לחדש את הארסנל הגרעיני שלנו, מתוך תקווה שלא נצטרך להשתמש בו, אך שיהיה כל כך חזק עד שאף מדינה או כל גורם אחר לא ינקטו כלפי בפעולה אלימה. אולי בעתיד יהיה רגע קסום שבו העולם יתאחד כדי להשמיד את הנשק הגרעיני. לצערנו אנחנו לא שם".



טראמפ התייחס גם למלחמה בדאעש ואמר כי "אני גאה להגיד שהקואליציה למלחמה בדאעש שחררה קרוב למאה אחוז מהטריטוריות שהוחזקו על ידי הרוצחים הללו בסוריה ובעיראק ובמקומות אחרים. אך עדיין ישנה עבודה רבה ונמשיך עד אשר דאעש יובס". טראמפ הוסיף כי חתם לפני הגעתו לנאום על צו המורה כי כלא גונאטנמו יישאר פתוח. "במלחמה מול דאעש ואל קאעידה נמשך להשתמש בכל הכוח הנדרש", אמר.



הנשיא האמריקאי התייחס גם להחלטתו להכיר בירושלים כבירת ישראל, ואמר כי "עשרות מדינות הצביעו לאחר מכן באו"ם נגד החלטת ארצות הברית. כספי המסים האמריקאים נשלחו כדי לממן זאת. אני קורא לקונגרס לפעול כדי שהכספים האמריקאים ישרתו את האינטרסים האמריקאים. וילכו רק לידידי ארצות הברית ולא לאויביה". 



טראמפ התייחס להסכם הגרעין עם איראן וקרא לקונגרס "לתקן את הפגמים בהסכם הנוראי". על קוריאה הצפונית אמר כי "אין משטר ברוטלי יותר מזה שבצפון קוריאה. הם מפתחים טילים שיכולים בקרוב מאוד לאיים על בתינו. אנחנו עושים מה שצריך כדי למנוע זאת. הניסיון לימד אותנו שהתחשבות רק מביאה תוקפנות. לא אחזור על טעויות הממשלים הקודמים שהביאו אותנו למצב מסוכן זה".