הסנאט הפולני העביר הלילה (חמישי) את הצעת החוק השנויה במחלוקת ולפיה ייאסר לשייך לפולין או לאוכלוסייה הפולנית סיוע לפשעי הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה. על פי החוק, שעורר סערה גדולה בישראל, העונש המירבי על המפר אותו עומד על שלוש שנות מאסר. הצעת החוק, שעברה ברוב של 57 תומכים מול 23 מתנגדים ושני נמנעים, טעונה בחתימת הנשיא לאישורה הסופי.



מוקדם יותר הלילה העבירה ארצות הברית בקשה לפולין לשקול את החוק מחדש. "ארצות הברית מודאגת מההשלכות על יחסי פולין עם ארצות הברית וישראל אם הטיוטה תהפוך לחוק", נמסר ממחלקת המדינה בהצהרה. הממשלה הפולנית מסרה כי מטרת החוק היא למנוע את האשמת העם הפולני או המדינה בפשעים שנעשו על ידי גרמניה הנאצית. 



סגן שר המשפטים של פולין, פטריק ג'קי, שכתב את הצעת החוק, אמר בשבוע שעבר כי אינו מכוון נגד ישראל. "פוליטיקאים והתקשורת בישראל תוקפים אותנו על הצעת החוק וטוענים שהפולנים אחראים לשואה" אמר והוסיף: "זו הוכחה עד כמה החוק הכרחי".



רק לפני מספר ימים שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מקבילו הפולני ואלה סיכמו כי פרטי הצעת החוק יידונו בדיאלוג בין הצדדים - צעד זה היה אמור לסתום את הגולל על אפשרות למשבר דיפלומטי בין המדינות. אולם הדיונים שהתקיימו בסנאט בוורשה העידו כי השלטון הפולני נחוש לקדם את החקיקה בצורה מהירה.



נתניהו הגיע איתו כביכול להסכמות, ראש ממשלת פולין. צילום: רויטרס
נתניהו הגיע איתו כביכול להסכמות, ראש ממשלת פולין. צילום: רויטרס





התקשורת הפולנית דיווחה כי שגרירת ישראל, אנה אזרי, מיהרה להגיע לשיחה דחופה עם יו"ר הסנאט, סטניסלב קרצ'בסקי, אחרי ששמעה את הדיווח על הדיונים ונראתה "מתוחה" מאוד בצאתה. קרצ'בסקי עצמו ציין קודם לכן במסיבת עיתונאים כי הוא מעוניין להעביר את החוק במהירות.



גם ההצהרות שנשמעו במהלך דיוני הוועדות העידו על רצונם של הפוליטיקאים להמשיך בחקיקה על אף הביקורת החיצונית. "פולין צריכה כלים כדי להילחם על שמה הטוב", אמר סגן שר החוץ, יאן ז'יינזי'טק. "הענישה נועדה למנוע פגיעה מכוונת בפולין כמדינה וכאומה".




"לעצור את מסע ההשמצה נגד פולין"




סגן שר המשפטים, פטריק יאקי, הוסיף כי הצעת החוק נמצאת על השולחן כבר שנה וחצי. "אם למישהו יש נוסחה טובה יותר, למה אף אחד לא הציע אותה?", תהה יאקי, שהבהיר כי ההצעה הנוכחית אינה שונה מהכחשת הפשעים שבוצעו במחנה ההשמדה אושוויץ ואשר אסורים לפי החוק. "אם אנחנו רוצים שפולין תהיה חזקה, צריך להיות קונצנזוס על סוגיות בסיסיות כמו ההגנה של שמה הטוב של פולין".



הצוות המשפטי של הסנאט הציע לבצע תיקונים בסעיף המרכזי של הצעת החוק, שמטיל עונש מאסר או קנס על "מי שמייחס בפומבי או בניגוד לעובדות, למדינה ולאומה הפולנית אחריות או אחריות משנית לפשעי הנאצים או לפשעים אחרים נגד השלום או פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות". זאת בנימוק שניתן לפרש זאת בדרכים שונות. עם זאת, חברי הוועדות דחו זאת ואישרו את הצעת החוק כלשונה.



דוברת ממשלת פולין, יוהנה קופצ'ינסקה, אמרה כי הצעת החוק תעבור ככל הנראה ללא שינוי בנוסח המקורי על אף העימות הפומבי עם ישראל. "פולין לא יכולה להיכנע לגל של תגובות המתארות אותה ואת העם הפולני באור שקרי. פולין מעולם לא ביצעה פעולה שהייתה עלולה לפגוע בעם אחר. אנחנו היינו הקורבן, ואף שהותקפנו ונכבשנו כמדינה, עדיין סיפקנו עזרה והצלה לאחרים. הגרמנים הם אלו שתקפו את פולין, ואילו הפולנים והיהודים היו הקורבנות. לא היו מחנות השמדה או ריכוז פולניים".



שר החוץ הפולני, יאצק צ'פוטוביץ', הוסיף כי אינו רואה סיבה מדוע פולין צריכה לשנות את נוסח החוק, ואמר כי החוק נועד "לעצור את מסע ההשמצה נגד פולין על מעורבותה לכאורה בפשע השואה".