על רקע העברת החוק הפולני האוסר לייחס למדינה אחריות לפשעי הנאצים בשואה, שר החוץ הגרמני, זיגמר גבריאל, הודיע היום (שבת) כי הוא מגבה את ההחלטה ומתנגד לשימוש במונח 'מחנות השמדה פולנים'. "במשך 15 ארגנתי קבוצות נוער שיצאו לאושוויץ ומיידנק", כתב גבריאל בחשבון הטוויטר שלו, "מחנות אלו היו גרמניים – בכך אין ספק. השימוש במונח 'מחנות השמדה פולניים' שגוי".
כזכור, הסנאט הפולני העביר לפני יומיים את הצעת החוק השנויה במחלוקת לפיה ייאסר לשייך לפולין או לאוכלוסייה הפולנית סיוע לפשעי הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה. על פי החוק, שעורר סערה גדולה בישראל, העונש המרבי על המפר אותו עומד על שלוש שנות מאסר. הצעת החוק, שעברה ברוב של 57 תומכים מול 23 מתנגדים ושני נמנעים, טעונה בחתימת הנשיא לאישורה הסופי.

אושוויץ. צילום: יצחק הררי, פלאש 90
במשרד החוץ אמרו בתגובה להעברת החוק: "מדינת ישראל מתנגדת בתוקף להחלטת הסנאט הפולני. ישראל רואה בחומרה רבה כל ניסיון לפגוע באמת ההיסטורית. שום חוק לא ישנה את העובדות".

גורם מדיני הביע אכזבה עמוקה מההחלטה "לאור העובדה שמערכת היחסים בין המדינות חשובה לשני הצדדים. העברת החוק מנוגדת לרוח השיחה בין שני ראשי הממשלה, שהתקיימה ביום ראשון".