לראשונה, יהודים ממוצא אלג'יראי ששרדו את השואה יהיו זכאים לקבל פיצויים מממשלת גרמניה, כך הודיעה הוועידה בנוגע לתביעות יהודיות חומריות כנגד גרמניה. על פי ההערכות, כ-25 אלף יהודים אלג'יראים ניצולי שואה חיים מסביב לעולם, מתוכםם כ-3,900 שחיים בישראל וכ-20 אלף בצרפת. יהודים שחיו באלג'יריה בין יולי 1940 לבין נובמבר 1942, וסבלו מהרדיפה הנאצית, יהיו זכאים עכשיו לקבל תשלום חד פעמי של 3,200 דולר דרך ועידת התביעות.



"זו הכרה שמגיעה באיחור רב עבור קבוצה גדולה של יהודים באלג'יריה שסבלו מרדיפת היהודים על ידי עוזריהם של הנאצים כמו משטר וישי", אמר גרג שניידר, סמנכ"ל ועידת התביעות. "משטר וישי הטיל מגבלות על האנשים האלה בתחומי החינוך, החיים הפוליטיים, ההשתתפות בחברה האזרחית והתעסוקה, ביטול האזרחות הצרפתית ואפלייתם רק מפני שהיו יהודים". ההחלטה באה כתוצאה ממספר שנים של מו"מ ולפי שניידר זו ככל הנראה הקבוצה הגדולה האחרונה של ניצולי השואה שמקבלת הכרה.

שניידר אמר כי ההכרה חשובה גם ברמה הפסיכולוגית עבור ניצולים שסבלו מטראומה מהרדיפה הנאצית וגם ברמה הקהילתית. ברמה הקהילתית, הוא הסביר, זה חשוב גם מבחינת תיעוד ההיסטוריה וגם מבחינת המאבק בהכחשת השואה. "זה אומר לעולם: 'זה קרה, אנחנו (גרמניה) גרמנו לזה ואנחנו מתחרטים על זה עד כדי כך שאנחנו מוכנים להכיר בזה דרך תשלום סמלי לאלו שעדיין בחיים'", אמר.


ניצולי שואה. צילום: פלאש 90
ניצולי שואה. צילום: פלאש 90

 
ועידת התביעות תפתח משרד הרשמה בפריז, שם חיה הקבוצה הגדולה ביותר של הניצולים האלג'יראים, על מנת לעזור להם בבקשות. המרכז ייפתח בפברואר וצפוי להישאר פתוח עד אפריל 2018. השירותים יינתנו בחינם לכל הניצולים, שיוכלו לקבוע פגישה לקבלת סיוע, ללא דרישה ליייצוג משפטי. מרכזים נוספים ייפתחו בערים נוספות בצרפת כמו מרסיי, ליון וטולוז על מנת לסייע לניצולים שלא יוכלו להגיע למרכז בפריז. דואר ישיר יישלח לכל הניצולים האלג'יראים הידועים במדינות אחרות על מנת ליידע אותם בשינויים לגבי זכאותם. התשלומים לאלה שייקבעו כזכאים יתחילו ביולי 2018. על מנת לקבוע פגישה באחד ממשרדי ועידת התביעות ניתן להיכנס לאתר:  http://www.fonds-ipa.fr.