משרד ההגנה האמריקאי החל לבחון תוכניות לקיומו של מצעד צבאי גדול בוושינגטון בהתאם להוראתו של הנשיא דונלד טראמפ שהתרשם מהמצעד שבו צפה ביום הבסטיליה בצרפת בקיץ שעבר, כך דווח הבוקר (רביעי) בוושינגטון פוסט. על פי הדיווח, בחודש שעבר, במהלך דיון שהתקיימה בחדר מסווג בפנטגון עם בכירי משרד ההגנה, בהם השר ג'יימס מאטיס ויו"ר המטות המשולבים, גנרל ג'וזף דנפורד, הבהיר להם הנשיא כי הוא מעוניין לראות מצעד צבאי. "הפקודות היו: אני רוצה מצעד כמו בצרפת", אמר גורם צבאי לעיתון. "זה מטופל בדרכים הגבוהים ביותר של הצבא".



דובר הפנטגון, צ'רלי סאמרס, אישר כי אכן הגיעה בקשה מהנשיא לקיים את המצעד הצבאי. "אנחנו מודעים לבקשה ואנחנו בתהליך של קביעת פרטים ספציפיים", אמר. "אנחנו נספק מידע נוסף במהלך תהליך התכנון".



לפי הדיווח, ראש סגל הבית הלבן, ג'ון קלי, מעורב בדיונים על המצעד, כאשר בבית הלבן מעדיפים את יום העצמאות ב-4 ביולי או את יום הזיכרון ב-28 במאי בעוד שבפנטגון רוצים את יום יוצאי הצבא ב-11 בנובמבר, אז גם יצוינו מאה שנה לסיום מלחמת עולם השנייה. בכך גם מקווים הגנרלים כי החגיגה תהיה פחות מקושרת לטראמפ עצמו.



ג'ון קלי ודונלד טראמפ. צילום: רויטרס



גורמי ממשל הבהירו כי עדיין מדובר בדיונים ראשוניים בלבד וכי עדיין "אין בשר על העצמות". דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, מסרה בתגובה כי "הנשיא טראמפ תומך מאד באנשי הצבא הנהדרים של אמריקה שמסכנים את חייהם בכל יום כדי לשמור על המדינה שלנו בטוחה. הוא ביקש ממשרד ההגנה לבחון חגיגה שבה כל האמריקאים יפגינו את הערכתם".



עם זאת, גורמים בוושינגטון הודו כי עדיין אינם יודעים כיצד יכסו את עלויות המצעד, שבניגוד למדינות כמו רוסיה, צרפת, סין וקוריאה הצפונית, אינו אירוע שגרתי בארצות הברית. לפי העיתון, הבאתם של טנקי אברמס וציוד נוסף לבירה האמריקאית צפויה להגיע למיליוני דולרים.



המצעד הצבאי הגדול האחרון היה אחרי מלחמת המפרץ ב-1991 וכלל אלפי חיילים, טילים, טנקים ומטס של יותר ממאה מטוסים. עלותו עמדה על שמונה מיליון דולר, כאשר שלושה מיליון הגיעו מהממשל והשאר מתרומות פרטיות.



טראמפ היה אורחו של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, במצעד הצבאי בחגיגות הבסטיליה בפריז ב-14 ביולי ולא הסתיר את התרשמותו העמוקה מהאירוע ואת רצונו לקיים מצעד דומה גם בארצות הברית. "זה היה יום מדהים, ובגלל מה שראיתי, אנחנו עשויים לעשות דבר דומה ב-4 ביולי בשדרות פנסילבניה בוושינגטון", אמר בספטמבר האחרון כאשר נפגש שוב עם מקרון. "אנחנו ננסה לעשות יותר מזה (מצרפת, אבל היו שם המון מטוסים למעלה והרבה עוצמה צבאית וזה באמת היה דבר יפה לראות ונציגים ממלחמות שונות ומדים שונים".