האם נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, הזהיר את המודיעין הישראלי משיתוף מידע מודיעיני עם המנהיג האמריקאי הנוכחי, דונלד טראמפ, מתוך חשש שזה יחלוק מידע סודי עם רוסיה? לפי דיווחים בארה"ב התשובה חיובית.



לפי הדיווחים, במהלך תקופת שלטונו של אובמה העבירה היועצת לביטחון לאומי של אובמה לשעבר, סוזן רייס, מידע לראש המוסד לשעבר תמיר פרדו בנושא במייל ששלחה לו. האזהרה של אובמה הועברה במהלך פגישה בבית הלבן, לאחר שגורמי מודיעין הודיעו לו על החשד למעורבות רוסיה בבחירות ב-2016. 



רייס תיארה בהודעה שהועברה לפרדו את הפגישה עם ראש ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי, ולאחר מכן עם היועץ המשפטי לממשלה סאלי ייטס, כי "מנקודת המבט של הביטחון הלאומי.. הנשיא אובמה אמר שהוא רוצה להיות בטוח שכאשר אנו עוסקים בצוות הנכנס (זה של טראמפ), יש לבדוק אם יש סיבה לא לשתף אותו במידע העוסק ברוסיה". 



תמיר פרדו. צילום: חיים זך, פלאש 90
תמיר פרדו. צילום: חיים זך, פלאש 90



מאוחר יותר בהודעה נוספת נטען כי אובמה ביקש מקומי להודיע לו "אם משהו ישתנה בשבועות הקרובים שישפיע על האופן שבו אנחנו חולקים מידע מסווג עם הצוות הנכנס". 



ימים ספורים לפני כניסתו של טראמפ לנשיאות אף דיווח בישראל כי פקידי מודיעין אמריקאים הזהירו את עמיתיהם הישראלים משיתוף מודיעין עם הממשל הנכנס בשל הקשר הלא ברור, לדבריהם, בין המנהיג הרפובליקני לקרמלין.



מאוחר יותר יצאו דיווחים דומים על המתייחסים גם למערכת היחסים בין ארה"ב לבריטניה ולאוסטרליה, ואף למדינות אחרות המשתפות מידע מודיעיני עם האמריקאים.



כזכור, בפגישה עם בכירים רוסים בחודש מאי האחרון חשף טראמפ מידע ביחס לדאעש, אשר התקבל מגורמי מודיעין ישראלים. במסגרת זו, לפי הדיווחים, הוא סיפר לבכירים רוסים על פעילות של סיירת מטכ"ל נגד ארגון המדינה האסלאמי בעומק סוריה.