בעוד המתיחות בין ישראל ואיראן הולכת וגוברת על רקע הפלת מטוס חיה"א בגבול לבנון בשבוע שעבר, נפגשו היום (שבת) נשיא איראן, רוחאני וראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, בבירת הודו, ניו דלהי. הנשיא האיראני זכה לקבלת פנים חמה במיוחד והשניים התכנסו וחתמו על יותר מ-15 הסכמי סחר שונים, בהם אישור חכירה לשליטה של הודו על נמל ג'בהאר, הנמצא בדרום מזרח איראן.


לפי הערכות שונות, שווי פרויקט חכירת הנמל הוא למעלה מ-85 מיליון דולר, ואחת ממטרותיו העיקריות היא פתיחת נתיב מעבר מסחרי בין הודו ואיראן. בנוסף, חתמו הצדדים על הסכמים הנוגעים בענייני בריאות, משפט, מעבר דואר ועוד. השניים סיכמו את הפגישה ואמרו כי שתי המדינות ימשיכו וירחיבו את שיתוף הפעולה הכלכלי והמסחרי ביניהן, הנמשך מאות שנים.

מודי ואבו מאזן בפגישתם ברמאללה. צילום: Getty images
מודי ואבו מאזן בפגישתם ברמאללה. צילום: Getty images

כזכור, לפי שבוע ביקר ראש הממשלה ההודי בשטחי הרשות הפלסטינית, והתקבל בחיבוק מצד המארח. מודי הגיע לרמאללה במסוק כשהוא מלווה על ידי חיל האוויר הירדני ומסוקים ישראליים. הוא ביקר גם בקברו של יאסר ערפאת בעיר, הניח בו זר והשתתף בטקס זיכרון לזכרו.
 

ראש ממשלת הודו ערך מסיבת עיתונאים משותפת עם יו"ר הרשות, אבו מאזן. "הבטחתי לנשיא עבאס שהודו שומרת על התחייבותה לשמור על האינטרסים הפלסטיניים. הודו מקווה שבקרוב פלסטין תהפוך למדינה חופשית, אשר תלך בדרך השלום". אמר ראש הממשלה ההודי וסיכם: "היחסים של הודו ופלסטין עמדו במבחן הזמן. פלסטין תמיד נמצאת גבוה בסדר העדיפויות של מדיניות החוץ שלנו".