ארדואן מתייצב לצד הפלסטינים: לאחר שמחלקת המדינה האמריקאית אישרה כי "ארה"ב עומדת לפתוח שגרירות חדשה בירושלים ב-14 במאי 2019", תקפה היום (שבת) ממשלת טורקיה את המהלך המסתמן.



בהודעה רשמית שפרסמה אנקרה הוסבר כי הצעד נעשה תוך התעלמות מהחלטות האו"ם והארגון לשיתוף פעולה אסלאמי, וכי הוא הראה כי ארה"ב "מתעקשת לפגוע בשלום". משרד החוץ הטורקי גם ציין בהודעה כי מדובר בצעד "מדאיג מאוד".



בהודעה האמריקאית הרשמית נכתב כי התאריך נבחר בשביל "לחגוג את יום הולדה ה-70 של ישראל". על פי ההודעה, השגרירות תוקם בבניין שבו שוכנת קיום הקונסוליה בירושלים, והיא תעבור למבנה נפרד עד סוף שנת 2019. עוד נמסר כי מחלקת המדינה החלה בחיפוש מבנה קבע לשגרירות.



הודעת מחלקת המדינה האמריקאית
הודעת מחלקת המדינה האמריקאית



בתגובת שגרירות ישראל בוושינגטון נכתב ציטוט של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "זהו יום גדול לעם ישראל. החלטת הנשיא טראמפ להעביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים ביום העצמאות הקרוב באה אחרי הצהרתו ההיסטורית להכיר בירושלים כבירת ישראל. החלטה זו תהפוך את יום העצמאות ה-70 לישראל לחגיגה גדולה עוד יותר. תודה לך, הנשיא טראמפ, על מנהיגותך וידידותך".



כזכור, לפני חודשיים, מיד לאחר הכרזת הנשיא טראמפ בנושא, תקף נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, את ארה"ב ואף מדינתו תפתח בקרוב שגרירות במזרח ירושלים, שתהיה הנציגות הטורקית לרשות הפלסטינית. לדברי ארדואן, "אם אלוהים ירצה, קרוב היום שנפתח שם שגרירות".



שבוע לפני כן נערכה באיסטנבול ועידת החירום של המדינות האסלאמיות בעקבות הכרת ארה"ב בירושלים כבירת ישראל. ארדואן כינה שם את ישראל "מדינת טרור" ו"רוצחת ילדים" וקרא לכל האומות להכיר בירושלים כבירת פלסטין.