צילומי לוויין עדכניים מוכיחים כי חמקנים רוסיים מדגם סוחוי 57 SU של הדור החמישי פועלים מנמל התעופה חמימים הסמוך ללטקיה שבמערב סוריה. בצילומים שפורסמו היום (שבת) של חברת ImageSat International, שתועדו באמצעות באמצעות הלוויין Eros-B נראים המטוסים.



דוברים רוסים אמרו קודם לכן כי "לזירה הסורית הגיעו ארבעה חמקנים ומטרתם היא להפגין את היכולת הרוסית מול חילות אוויר אחרים, הפועלים בסוריה". הדוברים לא ציינו האם כוונתם אך ורק למטוסי הקואליציה בראשות ארצות הברית או אולי רמז לפעילות חיל האוויר הישראלי במדינה.



צילומי הלווין הראו את המטוסים על מסלול ההמראה בבסיס. מוקדם יותר השבוע נחשף תיעוד של מטווסי החמקן הרוסיים ברשתות החברתיות חגים בשמי סוריה. מדובר באחד המטוסים הסודיים של הצבא הרוסי, מטוס דור 5 בעל תמרון אווירי יוצא דופן ויכולות חמקניות המקביל למטוס F-22 האמריקני, שארצות הברית סירבה למכור למדינות זרות.

תצלומי לוויין החושפים את המטוסי חמקן הרוסים בסוריה. צילום: ImageSat International: (ISI)

"העברת מטוסי החמקן הרוסיים לסוריה הם העברת מסר לארצות הברית ולישראל", אמרו פרשנים ערבים.  הנשיא ולדימיר פוטין שרץ שוב לנשיאות, מעוניין להביא אל הקלפי את הניצחון שלו בסוריה, כולל השארת בן בריתו בשאר אסד בשלטון. עובדה זו למדו על בשרם מאות מתושבי מזרח אל-ע'וטה בימים האחרונים.
הידיעה על הבאת החמקנים לסוריה, הביאה לעניין רב מאוד במדינות ערב. אתר צבא מצריים, פרסם את צילום הלוויין והדגיש כי מדובר בצילום הלוויין הישראלי EROS B. ערוץ "אל-מיאדין" כתב, "מה יהיה עם קרב אווירי בין F-35 האמריקני שהגיע לישראל לאחרונה, לבין הסוחוי 57 שהגיע בסוף השבוע לסוריה".
האתר עושה השוואה בין שני מטוסי הקרב המתקדמים ביותר בעולם, כאשר מספר כי המטוס האמריקני ממריא לאחר האצה למרחק 600 מטרים, מגיע לגובה 45 אלף רגל תוך 28 שניות ומסוגל לפגוע במטרה באמצעות טיל מונחה ממרחק 85 ק"מ, ואילו הרוסי ממריא לאחר 500 מטרים ומגיע לאותו גובה תוך 22 שניות, ומסוגל לפגוע במטרה ממרחק 150 ק"מ. "הרוסים מעוניינים לנסות את כל אמצעי הלחימה שלהם על אדמת סוריה", התייחס אחד מהפעילים המקומיים להגעת מטוס החמקן הרוסי.