אולימפיאדת החורף ננעלה בפריצת דרך מדינית: לקוריאה הצפונית יש "כוונה רצינית לערוך שיחות עם ארצות הברית", כך נמסר היום (ראשון) מהבית הכחול, משרדו של נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה אין. המשלחת הצפון הקוריאנית למדינה הסכימה גם כי "יש לשפר את יחסי הצפון והדרום ואת יחסי ארצות הברית וקוריאה הצפונית בו זמנית". ההודעה באה לאחר שנה של איומים הדדיים בין וושינגטון ופיונגיאנג, במהלכה ביצעה המדינה המבודדת רצף של ניסויים גרעיניים ושיגורי טילים בליסטיים. 
ההכרזה פורסמה בזמן שבטקס נעילת המשחקים האולימפיים של 2018, ישבו בקרבה בתא האח"מים הבת הראשונה של ארצות הברית, איוונקה טראמפ, הנשיא הדרום קוריאני מון והבכיר הצפון קוריאני קים יונג צ'וי. טראמפ וקים לא תיקשרו ביניהם לעיני המצלמות, אך בצעד יוצא דופן, בתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חייכה כאשר פנתה לכיוון הצפון קוריאנים. בטקס הפתיחה של אולימפיאדת החורף, ישבו במרחק קצר זה מזו, סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס וקים יו ג'ונג, אחותו של קים ג'ונג און. גם הם התעלמו זה מזו, אך בשבוע שעבר נחשף שפגישה תוכננה בין השניים ובוטלה ברגע האחרון. 
זמן קצר לפני תחילת המשחקים הגיעו פיונגיאנג וסיאול להסכם לפיו שתי המדינות יתחרו תחת דגל אחד שיציג את חצי האי הקוריאני המאוחד. בטקס הפתיחה צעדו יחד ספורטאים צפון קוריאנים ודרום קוריאנים במדים אחידים כאשר קבוצת מעודדות מהמדינה המבודדת מריעה מהיציע. שליט קוריאה הצפונית קים הזמין את הנשיא הדרום קוריאני מון ג'ה אין לבקר בפיונגיאנג "בהקדם". אחותו של הדיקטטור, קים יו ג'ונג, העבירה את ההזמנה מאחיה במהלך פגישה עם מון.


 איוונקה טראמפ, הנשיא הדרום קוריאני מון והבכיר הצפון קוריאני קים יונג צ'וי. צילום: רויטרס
איוונקה טראמפ, הנשיא הדרום קוריאני מון והבכיר הצפון קוריאני קים יונג צ'וי. צילום: רויטרס

 

מהבית הלבן בוושינגטון נמסר כי הסנקציות על קוריאה הצפונית יימשכו עד שתסתיים תוכנית הגרעין שלה. "אנחנו נראה אם המסר של פיונגיאנג מהיום, כי היא מוכנה לערוך שיחות, מייצג את הצעדים הראשונים בדרך לפירוז מנשק גרעיני", מסרה דוברות הבית הלבן. "בינתיים, ארצות הברית והעולם חייבות להמשיך ולהבהיר כי תוכניות הגרעין והטילים של קוריאה הצפונית מובילות למבוי סתום". 



ביום שישי הכריז הנשיא טראמפ על הטלת סנקציות חדשות על פיונגיאנג בשל תוכניות הגרעין והטילים הבליסטיים שלה והזהיר מאופציה צבאית במידה וייכשלו. העיצומים זכו לגינוי חריף מצד המשטר בקוריאה הצפונית. "נראה מה יקרה, אבל אני מקווה שייצא מזה משהו חיובי", אמר טראמפ. 



לחיצת היד ההיסטורית בין קים יו ג'ונג למון ג'ה אין. צילום: AFP
לחיצת היד ההיסטורית בין קים יו ג'ונג למון ג'ה אין. צילום: AFP