ממחקר חדש שנערך בבריטניה עולה כי ארגוני צדקה הקשורים לגורמים אסלאמיים קיצוניים, שרבים מהם מבטאים עמדות אנטישמיות ואנטי ישראליות, מקבלים סיוע בהיקף של מיליוני ליש"ט בשנה מכספי משלמי המסים. "הציבור מצפה שארגוני צדקה יפעלו למען החברה, לא נגדה", הדגישה מחברת המחקר אמה ווב.



לפי ממצאי המחקר - הנושא את הכותרת: "זאבים בעור כבש: כיצד קיצונים אסלאמיים מנצלים את מגזר הצדקה של בריטניה", שחיברה אמה ווב מאגודת הנרי ג'קסון, מכון ניאו־שמרני למדיניות חוץ בלונדון - ארגוני צדקה שבהם זוהו גורמים קיצוניים סיפקו "מצג עמום" בנוגע לפעילויותיהם האמיתיות וטענו באופן מעורפל כי מטרתם לקדם את חובת הצדקה לפי האסלאם. הודות לכך רבים מהארגונים הצליחו לקבל יותר משישה מיליון ליש"ט בשנה מקופת המדינה, אולם לפי הערכות ראשונות זהו רק קצה קרחון.



אחד הארגונים המוזכרים בדוח הוא קרן הסיוע האסלאמית הבינלאומית שפועלת מברמינגהם ואשר פעילותה נאסרה בישראל ובמדינות נוספות בשל קשריה עם חמאס. למרות זאת, היא עדיין רשומה בבריטניה. כך גם הפורום לקרנות צדקה מוסלמיות, שקיבל לפחות 18 אלף ליש"ט מהממשלה בשנת 2014.



ארגון בעייתי נוסף הוא הקרן הבינלאומית למחקר אסלאמי, הרשומה גם בבריטניה ופועלת בשיתוף פעולה עם מכון אל־מגרב ללימודים אסלאמיים. הדיקן לעניינים אקדמיים במכון, יאסר קדהי, הצהיר במהלך מבצע "צוק איתן" כי "הישראלים הורגים במכוון אנשים חפים מפשע" והשווה בין המבצע הצבאי לשואה.


"בזמן שיש מחלוקת על גודל הכוחות המזוינים של בריטניה ויכולותיהם, ויש לחץ על השירותים הציבוריים, זו שערורייה שמיליוני ליש"ט מכספי משלמי המסים מועברים לקיצונים שמטרתם היחידה היא לפגוע בחברה שלנו", אמרה ווב. "מעמד של צדקה הוא לא זכות, זו פריווילגיה. הציבור מצפה שאגודות צדקה יפעלו למען החברה ולא נגדה".



ווב קראה לוועדה האחראית לארגוני הצדקה להשתמש בסמכויותיה כדי לסגור ארגונים מסוג זה ולסלק חברים בעייתיים מחברי הנאמנים שלהם, והמליצה לרשויות להגביר את המאבק בקיצוניות וביכולתם של ארגוני הצדקה הבעייתיים לקדם אג'נדה קיצונית. "יש צורך בפעולה כעת, אם אנחנו רוצים למנוע מרשת זו של הקיצונים האסלאמיים להמשיך להשתמש בארגוני צדקה ובכספי המסים כדי לממן דעות של פלגנות, חוסר ליברליות וחוסר סובלנות בקהילות שלנו", סיכמה.