המורדים בסוריה תקפו אזרחים שניצלו את הפסקת האש ופתיחת המעבר הבטוח ליציאה ממזרח אל-ע'וטה שבפרברי דמשק, כך דווח הבוקר (שלישי) בכלי תקשורת המזוהים עם המשטר הסורי, ובכלי תקשורת רוסיים. בנוסף, משרד ההגנה הרוסי הודיע כי המורדים משגרים פצמ"רים, בניסיון למנוע מאזרחים לצאת במסדרון ההומניטרי דרך מעבר "מחנה אל-ואפדין".
 
ראש צוות הפקחים לשמירה על אזור "הורדת ההסלמה" באל-ע'וטה המזרחית, ויקטור באנקוב, אמר כי "בשעה 9:00 בבוקר נפתח המסדרון הבטוח באזור, וכעת החמושים יורים פגזים בצורה אינטנסיבית לאזור. אף אחד מהאזרחים לא הצליח לצאת". עם זאת, יאסר דלואן, ראש הלשכה המדינית של קבוצת "צבא האיסלאם" - מיליציות של ארגונים אסלאמיסטים בסוריה, הכחיש את עצם מניעת האזרחים מלצאת מהאזור.

כזכור, בשעה תשע בבוקר החלה במחוז ע'וטה הסמוך לדמשק, הפסקת אש, בת חמש שעות, כדי לאפשר לאזרחים להימלט מהאזור ההרוס. מדובר בהחלטה שנתקבלה באמצעות תיווך רוסי, ולדברי המרכז הסורי לזכויות אדם, השקט שורר באזור מאז חצות, אך ארבע רקטות נורו ופגעו בעיר דומא בשעות הבוקר. ממשרד הביטחון הרוסי נמסר אמש כי מטרת ההסכם היא לסייע לאזרחים  לעזוב את האזור, ולפנות את החולים והפצועים. עם זאת, דובר של אחת מקבוצות המורדים הפועלות באזור, האשים את רוסיה בכך שהכריחה אנשים לעקור ממקום מגורם, בעקבות ההפצצות הרבות. הוא כינה זאת "פשע רוסי".



הפצצות באל-ע'וטה. צילום: רויטרס



כזכור, בסוף השבוע האחרון, מועצה הביטחון של האו"ם החליטה על כינון הפסקת אש ללא דיחוי בסוריה, שתימשך 30 יום. ההחלטה כוללת גם פתיחת נתיבים בטוחים להעברת סיוע הומניטרי. הדיון בנושא התנהל לאחר מספר פעמים שבהן הוא נדחה, בשל "אי הסכמה".  שגריר רוסיה אמר במהלך הדיון: "הסכמנו בשל המצב ההומניטרי. ג'בהת א-נוסרה ודאעש לא כלולים בהסכם". שגריר צרפת אמר כי "יש לפעול כדי להגיע להסדר כולל בסוריה".



השגריר הבריטי הסביר כי "בריטניה מברכת על החלטה 2401. אנחנו מברכים את כווית ושוודיה, אך לא מברכים את עצמנו. לקח לנו זמן רב כדי להסכים להחלטה זו". הוא תיאר את ההפצצות הסוריות באל-ע'וטה "ברבריות". השגריר ציטט אזרח סורי שסיפר, כי "אנחנו מתים כאן ואתם מדברים על פרופגנדה", והוסיף כי "מה שהיה במזרח אל-ע'וטה זה גיהינום על האדמה". בתוך כך, ארגון אל-מרסד הסורי לזכויות אדם טען כי מספר דקות לאחר קבלת ההחלטה, מטוסי קרב החלו בהפגזת עיירה במזרח אל-ע'וטה. 

במהלך הימים האחרונים, האזור הופצץ פעמים רבות. ביום שישי, אמש נשמעו מטחי פצצות עזים בשכונה הנמצאת בפרברי העיר דמשק, כך לדברי עדי ראייה שצוטטו בסוכנות הידיעות רויטרס. מדובר במפציצים את השכונה, המעוז האחרון של כוחות המורדים, באזור בירת סוריה. ארגון זכויות האדם הסורי מסר כי למעלה מ-462 בני אדם נהרגו עד כה, בהם לפחות 99 ילדים. עם זאת, בתקשורת הסורית הרשמית דווח כי אדם אחד נהרג ו-58 נפצעו, בעקבות הפצצות שביצעו המורדים על מספר אתרים בדמשק.