לראשונה זה שנים לא שודר הנאום של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפני המועצה הלאומית הפלסטינית מאחר והוא דרש שדבריו לא ישודרו בשידור ישיר. על פי התקשורת הפלסטינית, בשיחה הסגורה שערך היום (חמישי), דיבר אבו מאזן על מה שמכונה עסקת המאה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ובמהלכה נשמעו רעיונות והתבטאויות שונות מחברי המועצה הלאומית.



אבו מאזן במועצה המהפכנית של פתח, קרא לוועידה כוללת שתביא לפתיחת משא ומתן אמיתי על פי עקרון שתי המדינות. עוד אמר, כי ישנה הכרה גוברת בעולם בצורך להרחיב את מספר המדינות הנותנות חסות לתהליך השלום. כמו כן, הדגיש יו"ר הרשות את הצורך להגיע לפיוס עם ארגון חמאס בכל דרך.



יש לציין שטראמפ פנה למנהיגי מדינות ערב וביקש מהם להגיע לוושינגטון בחודש הבא על מנת לנסות שוב לשכנע אותם לתמוך בעסקה המתגבשת בבית הלבן. במוצאי שבת ייצא ראש הממשלה בנימין נתניהו לוושינגטון, שם יפגוש את הנשיא טראמפ.



בתוך כך, על רקע הדיווח אתמול על התכנית האמריקאית וההסכמה לכאורה של אבו מאזן לחידוש המשא ומתן בחסות סעודית, שלח היום מחמד בן סלמאן איגרת לאבו מאזן ובה הוא מבטיח שהסוגיה הפלסטינית ממשיכה לזכות לבכורה, וכי סעודיה נחושה להמשיך לסייע למימוש הזכויות הלגיטימיות של הפלסטינים, ביניהן ירושלים המזרחית.



כזכור, העיתון הערבי היוצא בלונדון "אל-שרק אל אווסט" פרסם היום אתמול כי מקור דיפלומטי צרפתי חשף, שארצות הברית מתכוננת להציג את תכניתה להסדר שלום בין ישראל לפלסטינים בוועידה בינלאומית שתתכנס באחת הבירות הערביות, סביר להניח כי זאת תהיה קהיר, ובה תשתתף גם ישראל.



התכנית צפויה לכלול הכרה אפשרית של הממשל האמריקאי במדינת פלסטינית ובנוסף הכרה במזרח ירושלים כבירתה, אך זאת רק בתנאי שהעיר העתיקה תהיה תחת חסות בינלאומית. המדינה הפלסטינית על פי התכנית תהיה מפורזת, בעלת "ריבונות מוגבלת" וגבולות שאינם קווי 67'. בקעת הירדן תישאר בריבונות ישראל וכך גם גושי ההתיישבות הגדולים, בעוד ההתנחלויות הקטנות יפונו. התכנית לא כוללת פתרון לבעיית ההתנחלויות המבודדות וההגנה עליהן.



עוד כוללת התוכנית הגדלת הסמכויות הביטחוניות והמנהליות של הרשות הפלסטינית בשטחי A ו-B, וגיוס 40 מיליארד דולר למען פיתוח המדינה הפלסטינית ומוסדותיה. הביטחון החיצוני של הגדה המערבית יישאר בידי ישראל, ושל רצועת עזה בידי מצרים. פתרון סוגיית הפליטים הפלסטינים יתבסס על השארתם היכן שהם מתגוררים כיום ומתן פיצויים, ללא שיבה.