עורך העיתון בארגנטינה, שנגדו הוגשה אתמול תביעה ראשונה מפולין בגין "חוק השואה הפולני", הגיב הערב (ראשון) ב"כאן" ואמר: "ההודעה על התביעה הפתיעה אותי כי אנחנו בארגנטינה, יש לנו אפשרות להתבטא באופן חופשי. בארגנטינה חיינו שנים תחת משטר צבאי ואסור היה לדבר ולהביע דעות ועל אידאולוגיה וחופש הדיבור, אנשים היו נחטפים נעלמים".

"אם ילחצו עלינו, נדפיס שוב את הכתבה הזו. אנחנו זוכים לסולידריות רבה וראיתי בטוויטר שיש הרבה סולידריות ואנחנו היינו מדפיסים את זה מחדש. זה מסר לעיתונות האירופית ולעיתונות הפולנית. המסר הוא 'תיזהרו, אם אנחנו יכולים להגיע לעיתון בארגנטינה אנחנו יכולים להגיע קרוב יותר", הוסיף.
 
כזכור, ראשי הליגה הפולנית נגד השמצה הגישו אתמול תביעה בבית המשפט בוורשה נגד העיתון הארגנטיני "Pagina12", שפרסם כתבה על הטבח בידוובנה שאירע ב־1941, והשתמש בתצלום של פרטיזנים פולנים אשר לחמו במשטר הסובייטי ששלט באותה העת במדינה. מרבית החיילים המצולמים מתו ב־1950.

"על העיתון להתנצל"


לדברי ראשי הליגה נגד השמצה, החיבור שעשו עורכי העיתון בין הלוחמים הפרטיזנים במשטר הקומוניסטי לטבח בידוובנה, שבו נרצחו מאות יהודים בידי שכניהם הפולנים, היא "מניפולציה המכוונת נגד האומה הפולנית ופוגעת בשמם הטוב של החיילים הפולנים”. בהודעה שפרסמו בפולין הוסיפו ראשי הארגון: "זהו ההליך הראשון בבית משפט שבו נשתמש בחוק החדש. העיתון הארגנטיני הציג אנטישמיות פולנית לקוראים שלו והפגין את בורותו העצומה בהיסטוריה. על כן עליו להתנצל בפני פולין”. 
 
החוק החדש נכנס לתוקף ב־1 במרץ, לאחר שנשיא פולין אנדז’יי דודא חתם עליו. עם זאת, דודא העביר את נוסח החוק לבחינה מחודשת של בית המשפט לחוקה, כדי לקבוע אם אפשר לשמר את הנוסח המקורי או שיש לבצע בו תיקונים. החוק מטיל עונשים של עד שלוש שנות מאסר על מי שישתמש במושג "מחנות השמדה פולניים” או יאשים את פולין בביצוע מעשי פשע נגד יהודים במלחמת העולם השנייה.