מזכיר המדינה האמריקאי רקס טילרסון אמר היום (חמישי) כי יש להוריד את הציפיות לפריצת דרך לגבי תוכנית הגרעין של קוריאה הצפונית, ואמר כי ארצות הברית "רחוקה מאוד" ממו"מ לאחר ששליט המדינה המבודדת הציע לוותר על הנשק הגרעיני שלו בתמורה לערבויות ביטחוניות.

"אנחנו רחוקים מאוד ממשא ומתן, אנחנו פשוט צריכים להיות מפוכחים ומציאותיים לגבי זה", אמר טילרסון במהלך ביקור באתיופיה. בתוך כך, משלחת דרום קוריאנית צפויה להגיע היום לוושינגטון על מנת לעדכן בכירים בממשל, בהם היועץ לביטחון לאומי ה.ר. מקמאסטר, על שיחותיה עם הנהגת קוריאה הצפונית.

זו הייתה תגובתו הראשונה לפגישה בין שליחים דרום קוריאניים לבין שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און ודיווחו על מוכנותו להסכים לדרישות ארצות הברית. מזכיר המדינה האמריקאי הוסיף כי הסימנים שמגיעים מפיונגיאנג הם "חיוביים באופן פוטנציאלי". בכירים אמריקאים נוספים הביעו ספקנות לגבי השיחות מאז שקים הבטיח להקפיא את ביצוע ניסויי הטילים והגרעין. 

שליט קוריאה הצפונית קים נפגש עם שליח דרום קוריאני. צילום: AFP
שליט קוריאה הצפונית קים נפגש עם שליח דרום קוריאני. צילום: AFP


טילרסון הביע לעתים תכופות את רצונו להיפגש עם בכירים צפון קוריאניים על מנת לקבוע אם הם רציניים לגבי משא ומתן על פירוק תוכנית הנשק הגרעיני של המדינה המבודדת. מנגד, הנשיא דונלד טראמפ הביע בשנה החולפת עמדה פומבית הפוכה לגבי שיחות ישירות עם המשטר. עם זאת, השבוע הוא כינה את הסכמתה של פיונגיאנג לדון בפירוק תוכנית הגרעין כ"מאוד חיובית".
במסיבת עיתונאים לצד שר החוץ האתיופי, טילרסון אמר כי הוא מעוניין ב"שיחות לגבי שיחות" עם קוריאה הצפונית. "עד שניפגש פנים מול פנים עם נציגי קוריאה הצפונית לא אדע אם התנאים מתאימים להתחיל לחשוב על מו"מ", אמר מזכיר המדינה האמריקאי.

גם נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה אין, שהסכים להיפגש עם קים בחודש הבא בכפר פאנמונג'ון הסמוך לגבול בין שתי המדינות, הנמיך ציפיות לגבי השיחות. "אנחנו לא יכולים להיות אופטימיים עדיין לגבי התקדמות עם קוריאה הצפונית", אמר מון.