מלחמה דיפלומטית: ראש ממשלת בריטניה הודיעה היום (רביעי) כי בכוונתה  לגרש 23 דיפלומטים רוסים מהמדינה, בעקבות ניסיון החיסול של סרגיי סקריפל, המרגל הרוסי שהורעל בעיר סולסבורי לפני כ-10 ימים. בנוסף לכך נודע כי בריטניה פנתה למועצת הביטחון של האו"ם ודרשה לקיים דיון דחוף בעקבות הפרשה. רוסיה מצידה הודיעה כי היא תענה במטבע דומה לכל פעולה שתבצע בריטניה.



"אנו לא מעוניינים במי שמעוניין לפגוע בנו" אמרה מיי במהלך ישיבת הפרלמנט בווסטמיניסטר, וציינה כי לבריטניה אין סכסוך עם אזרחי רוסיה, אך הוסיפה כי "האופן בו הגיב פוטין אירוע מצער. אנחנו לא נסבול איום לאזרחי בריטניה או אדם אחר מצד הקרמלין על אדמתנו. לא נקבל את המשך ההפרות הרוסיות של התחייבויותיה הבינלאומיות". בנוסף לגירוש הדיפלומטים הודיעה מיי כי היא מבטלת את פגישתה המתוכננת עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, וכי בני משפחת המלוכה ובכירים בריטים יחרימו את המונדיאל, לבסוף הודיעה מיי כי ממשלת בריטניה לא תהסס להחרים נכסים ורכוש של ממשלת רוסיה במקרה שהיא תרגיש שיש בכך חשיבות לביטחון המדינה.



השגרירות הרוסית בלונדון דחתה את ההאשמות הבריטיות, וטענה כי גירוש הדיפלומטים היא פעולה "לא מקובלת, לא מוצדקת וקצרת רואין", בנוסף לכך, חבר פרלמנט רוסי איים כי מוסקבה יכולה לגרש יותר מ-23 דיפלומטים בריטים בתגובה למהלך של מיי.




התמיכה בבריטניה נמשכת, טראמפ לא מאשים את מוסקבה



במקביל לכך, התמיכה הבינלאומית בבריטניה נמשכת. למרות המתח בין בריטניה לאיחוד האירופי בשל תהליך הברקזיט, נשיא האיחוד האירופי, דונלד טוסק, הביע תמיכה בבריטניה וגינה רוסיה על ניסיון הרעלת המרגל לשעבר. "אני מביע סולידריות מוחלטת מוחלטת עם תרזה מיי אל מול התקיפה הברוטלית, ששורשיה ככל הנראה במוסקבה", אמר טוסק והוסיף "אנו נשוחח על הנושא במועצת האיחוד בשבוע הקרוב".


בנוסף לכך, תקף טוסק את גישתו הבדלנית של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ואמר כי "הדבר הזה צריך להיות ברור לכל חברינו: כאשר מפיצים ידיעות כוזבות, מתערבים בבחירות שלנו ותוקפים בני אדם בגז עצבים על אדמתנו, התגובה שלנו לא צריכה להיות ריב טראנס אטלנטי, אלא אחדות". כזכור, ביום שני בשבוע שעבר הורעל סקריפל, בעיר סולסברי בבריטניה כאשר הוא היה עם בתו, ושניהם פונו במצב אנוש לבית החולים בעיר. בנוסף אליהם גם השוטר שהגיע ראשון לזירת האירוע ועוד עשרות בני אדם נפגעו ברמות שונות ממתקפת הגז.

תמיכת האיחוד האירופי מצטרפת להודעת גרמניה בתמיכת בריטניה. גם מזכיר המדינה האמריקאי רקס טלירסון גינה את הרעלת המרגל, ימים ספורים בלבד לפני שפוטר מתפקידו. לעומת מרבית מנהיגי העולם, נשיא ארצות הברית נמנע מלגנות את מוסקבה ולהטיל את האשמה לפתחה. צרפת הודיעה כי היא ממתינה לדוח הבריטי לפני שתודיע על פעולות מעשיות.

סרגיי סקריפל ואתר התקרית בבריטניה
סרגיי סקריפל ואתר התקרית בבריטניה


עברו של סקריפל מפנה את האצבע המאשימה למוסקבה. סקריפל הוא קולונל לשעבר במודיעין הצבאי הרוסי שנידון ל-13 שנות מאסר ב-2006 על העברת זהותם של מרגלים רוסים באירופה לשירות הביון הבריטי, ה-MI6. רוסיה טענה כי הוא קיבל 100 אלף דולר תמורת המידע, אותו החל להעביר בשנות התשעים. הוא היה אחד מארבעה אסירים שניתנה להם חנינה, ושנשלחו לבריטניה כחלק מעסקת חילופין שנערכה ב-2010 תמורת מרגלים שהוחזקו בארצות הברית. זו הייתה עסקת השבויים הגדולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה.

ב-2016 האשימה בריטניה את רוסיה בהרעלתו למוות של מרגל רוסי לשעבר בשם אלכסנדר ליטוויננקו. "נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ככל הנראה אישר בפעולת מודיעין רוסית את רצח סוכן הק.ג.ב. לשעבר, אלכסנדר ליטוויננקו", כך קבע אז השופט הבריטי, רוברט אוון, שחקר את הפרשה שאירעה בשנת 2006 בבית מלון בלונדון.

במסגרת החקירה נאמר כי היתה יריבות אישית בין ליטוויננקו לפוטין וכי לחברי הממשלה היו מניעים להרוג אותו וזאת על אף שהקרמלין תמיד הכחיש כל מעורבות לרצח. ליטוויננקו בן 43 במותו, היה מבקר חריף של פוטין שברח מרוסיה שש שנים לפני הרצח שלו. הוא מת לאחר שתיית תה ירוק מתובל באיזוטופ רדיואקטיבי רעיל בבית מלון בלונדון.