יורש העצר הסעודי מחמוד בן סלמאן טען בראיון ששודר היום (חמישי) בראיון ברשת CBS האמריקאית כי אם איראן תפתח פצצה גרעינית "נלך בעקבותיה מהר ככל האפשר ונעשה זאת גם". בנוסף, הוא כינה את חסן רוחאני "היטלר". לטענתו, "הוא רוצה להתרחב מחוץ לאיראן בדיוק כמו שהיטלר רצה. מדינות רבות באירופה לא הבינו עד כמה היטלר מסוכן עד שקרה מה שקרה. אני לא רוצה שאותם אירועים יקרו כיום".



"סעודיה לא רוצה פצצה גרעינית, אך ללא ספק - אם איראן תפתח כזו גם אנחנו נעשה זאת, ובהקדם", הסביר יורש העצר הסעודי, שציין גם כי "איראן היא לא יריבה של סעודיה. הצבא של הוא לא בן החמישה החזקים ביותר בעולם המוסלמי. בנוסף, הכלכלה הסעודית מתקדמת וחזקה יותר מהאיראנית".



לפני שישה ימים דווח בחדשות עשר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש מנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לעצור את מכירת הכורים הגרעיניים המתוכננת לסעודיה, אך הנשיא האמריקאי סירב. הטיעון האמריקאי לסירוב היה כי אם ארה"ב לא תספק לסעודים את הכורים, מדינות אחרות כמו רוסיה או צרפת יעשו זאת בעצמן.



לפי הדיווח, לאחר שהאמריקאים סירבו לבטל את העסקה, ביקש נתניהו שלא לאפשר לסעודים להעשיר אורניום בכורים הללו, אך העשרת אורניום היא תנאי סעודי לקיום העסקה, ששווייה מיליארדי דולרים למשק האמריקאי. הסעודים עצמם הסבירו את הדרישה להעשיר אורניום בהיתר שניתן לאיראן לעשות כך במסגרת הסכם הגרעין.




למרות הסירוב האמריקאי לבטל את העסקה, הסכימו הצדדים להמשיך לקיים שיחות בנושא. במסגרת המשך השיחות, מספר ימים אחרי פגישת נתניהו-טראמפ נפגשו שר האנרגיה יובל שטייניץ נפגש עם מקבילו האמריקאי ריק פרי, האחראי גם על המשא ומתן עם הממלכה הסעודית. ההתנגדות הישראלית לעסקה באה למרות הדיווחים על התקרבות בין ישראל לממלכה הסונית, ולמרות הרמיזות של ראש הממשלה על נורמליזציה בין ישראל למדינות ערב המתונות אל מול הציר האיראני.

מלשכת רה"מ נמסר אז: "איננו מתייחסים לתוכנן של שיחות מדיניות חשאיות, אך כפי שרה"מ אומר כבר שנים ומדגיש בהזדמנויות רבות - טמונות בהסכם הגרעין עם איראן סכנות רבות, ביניהן דרישות ממדינות האזור לאותן יכולות שההסכם מאפשר לאיראן, כולל העשרת אורניום. הדרך להתמודד עם סיכוני התפוצה הגרעינית במזרח התיכון מתחילה בתיקון מלא של כשלי ההסכם או ביטולו. מלשכת שטייניץ ומהבית הלבן לא נמסרה תגובה לדברים".

בתוך כך, בחמישה במרץ טען שר החינוך נפתלי בנט בנאום בוועידת איפא"ק כי סעודיה נמצאת במירוץ להעשרת אורניום", והוסיף: "אסור לאפשר לה לפתח פצצת אטום".