ממשל טראמפ אישר היום (חמישי) סנקציות על 19 אישים וחמישה גופים רוסים בגין פעולות סייבר בהן כאלו שכללו ניסיונות להתערב בבחירות לנשיאות ב-2016. שר האוצר, סטיבן מנוצ'ין, אמר כי סבב הסנקציות החדש מעיד על כך שממשלת טראמפ "מתמודדת ומתנגדת לפעילות סינית או רוסית זדונית, כולל ניסיונות ההתערבות שלהם בבחירות בארה"ב, התקפות סייבר הרסניות ופריצות לתשתיות קריטיות".



מוקדם יותר היום מנהיגי צרפת, גרמניה, בריטניה וארצות הברית יצאו בהודעה משותפת לפיה רוסיה היא זו שעומדת מאחורי הרעלתו של מרגלה לשעבר סרגיי סקריפל. בהצהרה הסבירו ממשלותיהם של ארבע המעצמות כי "אין הסבר חלופי לאחריות של רוסיה למתקפה".


במסר ששיגרו עמנואל מקרון, אנגלה מרקל, תרזה מיי ודונלד טראמפ נכתב כי "התנהגות מסוג זה מפרה את ההסכמים ביחס לשימוש בנשקים כימיים ואת החוק הבינלאומי", וכי "היא מאיימת על הביטחון של כל המדינות".



"זוהי התקפה על ריבונות בריטניה", הוסיפו נשיאי צרפת וארה"ב, ראש ממשלת בריטניה וקנצלרית גרמניה, שציינו גם כי "מדובר בשימוש ההתקפי הראשון בגז עצבים שפותח על ידי צבא רוסיה על אדמת אירופה מאז מלחמת העולם השנייה".



מרקל ומקרון. צילום: רויטרס
מרקל ומקרון. צילום: רויטרס



גורמים רשמיים אמרו כי הסנקציות היו בהכנה במשך שבועות, אבל העיתוי מגיע בדיוק כאשר ארצות הברית, שפי שצוין לעיל, מגנה את רוסיה על השימוש שלה בגז עצבים נגד המרגל סרגיי סקריפל. אתמול הודיעה מיי כי בכוונתה לגרש 23 דיפלומטים רוסים מהמדינה, בעקבות ניסיון החיסול של סקריפל, שהורעל בעיר סולסבורי לפני כ-11 ימים. בנוסף לכך נודע כי בריטניה פנתה למועצת הביטחון של האו"ם ודרשה לקיים דיון דחוף בעקבות הפרשה. 

בעקבות דבריה הודיע שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב כי גם מוסקבה תפעל באותה דרך בעצמה, כשאמר כי "רוסיה תגרש בקרוב דיפלומטים בריטים ממוסקבה". "ההאשמות של לונדון נגדנו מסוכנות ובלתי מתקבלות על הדעת", הכריז שר החוץ הרוסי, שהוסיף כי "האמת לגבי המקרה של סקריפטל מוסתרת מהציבור".



עם זאת, הוא ציין כי מדינתו "עדיין מוכנה לעבוד במשותף עם בריטניה במסגרת חקירת המקרה, אך הסביר כי בשלב זה "לונדון מסרבת לעשות זאת". באופן דומה, הוא אמר גם כי מוסקבה מוכנה לשתף פעולה עם מזכיר המדינה החדש של ארצות הברית, ראש ה-CIA לשעבר מייק פומפאו.