נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יציג היום (שני) תוכנית למאבק בבעיית הסמים האופיאטים בארצו שתכלול את הצעד השנוי במחלוקת להשתמש בעונש מוות לחלק מסוחרי הסמים. טראמפ יודיע על היוזמה המהלך ביקור למדינת ניו המפשייר, שנפגעה קשות מבעיית הסמים, ושבה מספר מועמדים בבחירות לנשיאות ב-2016 דיברו באריכות על נושא ההתמכרות.



בכיר במשרד המשפטים האמריקאי אמר כי "תחת החוק הקיים, עונש המוות הפדרלי יכול להינתן על מספר עבירות הקשורות לסחר בסמים". טראמפ דיבר בעבר על שיחותיו עם מנהיגי מדינות כמו סינגפור, סין והפיליפינים, בהן ניתן עונש מוות לסוחרי סמים, ובהן אחוז השימוש בסמים הוא נמוך. התוכנית כוללת שילוב של צעדים שפעילים למאבק בסמים תמכו בהם בעבר, כמו הרחבת השימוש בטיפול למכורים, ואספקת תרופות לטיפול במנות יתר לעובדי הצלה. 



מנגד, התוכנית כוללת מספר צעדים לאכיפת החוק, שלהם מתנגדים הפעילים. טראמפ גם יקרא לקונגרס להעביר חקיקה שקובעת סף לכמות הסמים שנמכרת על מנת לתת עונשי מינימום למבריחי סמים אשר "מספקים ביודעין אופיאטים בלתי חוקיים שיכולים להיות קטלניים". 



דונלד טראמפ. צילום: AFP
דונלד טראמפ. צילום: AFP



"משבר הסמים האופיאטים נתפס בבית הלבן כבעיה דו-מפלגתית הדורשת פתרון דו-מפלגתי, וממשל טראמפ נשאר מחויב להיאבק במגיפה הזו מכל החזיתות", אמרה קלי אן קונוויי, יועצתו של הנשיא טראמפ, בהתייחסות למפלגה הרפובליקנית ולמפלגה הדמוקרטית. בעיית הסמים האופיאטים גורמת כל שנה ליותר מקרי מוות בארצות הברית מאשר בעיית תאונות הדרכים. האופיאטים הם סמים המופקים מאופיום, שמקורו בצמח הפרג, וכוללים את ההרואין, המורפין ואת רוב משככי הכאבים.