ימים ספורים אחרי הדחתו של מזכיר המדינה רקס טילרסון, שוב הודיע טראמפ בציוץ בטוויטר על שינוי משמעותי נוסף, כאשר החליט לפטר את הרברט מקמאסטר מתפקיד היועץ לביטחון לאומי ולמנות במקומו את ג'ון בולטון, 13 חודשים בלבד אחרי שמונה במקומו של מייקל פלין, שהודח כאשר התברר ששיקר לגבי פגישותיו עם השגריר הרוסי בוושינגטון.



סיום כהונתו של מקמאסטר, שגם יפרוש רשמית מהצבא בחודש הבא, לא היה מפתיע ובחודשים האחרונים פורסמו דיווחים כי הוא יודח או יעזוב בעצמו. הגנרל הבכיר נחשב לאחד האנשים המתונים בבית הלבן ולא פעם הביע עמדות מנוגדות להצהרותיו של טראמפ בסוגיות חוץ וביטחון, כולל סביב המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות. בשבוע שעבר אף נטען כי הוא עמד מאחורי ההדלפה של השיחה שבה בירך טראמפ את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על ניצחונו בבחירות.


לעומתו בולטון, שנחשב לדיפלומט מנוסה ואף שימש השגריר באו"ם בין 2005 ל־2006 תחת הנשיא ג'ורג' בוש, מחזיק בעמדות שמרניות, שאותן הביע גם כפרשן ברשת פוקס. בין השאר הוא תמך בפלישה לעיראק, מהלך שטראמפ התנגד לו, והביע התנגדות להסכם הגרעין עם איראן לצד תמיכה בהתקפות צבאיות נגד איראן וקוריאה הצפונית.



המינוי של בולטון מגיע כאשר טראמפ נמצא בצומת הכרעה אם להישאר בהסכם הגרעין עם איראן ולקראת הפגישה האפשרית עם שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און. בולטון, שהודה כי הופתע מהחלטת הנשיא לצרף אותו, ציין כי הוא נחוש ליישם את המדיניות של טראמפ. אתמול דווח כי בולטון מתכוון לבצע שינויים דרמטיים בסגל המועצה לביטחון לאומי ולהדיח מינויים של מקמאסטר, כמו גם את כל בעלי התפקידים שנותרו מממשל אובמה.



בתקשורת האמריקאית לא חסכו את ביקורתם מהמינוי. "כן, ג'ון בולטון באמת מסוכן", נכתב במאמר המערכת של ה"ניו יורק טיימס", שהזהיר כי בולטון "יגביר את ההתרחקות האמריקאית מבנות בריתה ושאר העולם". כתבת הדיוקן ב"ניו יורקר" זכתה לכותרת "ג'ון ('להפציץ את איראן') בולטון, מחרחר המלחמה החדש בבית הלבן".



במפלגה הדמוקרטית תקפו את המינוי במילים קשות. "בעוד שהנשיא עשוי לראות בבולטון מתחנחן סימפטי, אני רוצה להזכיר לו שלבולטון יש גישה הרסנית לקידום הבטיחות והביטחון של ארה"ב - קיצונית יותר מכל מפלגה פוליטית", אמר הסנאטור בוב ממנדז, החבר הבכיר ביותר של מפלגתו בוועדת החוץ.


אצל הרפובליקנים הייתה תמיכה נרחבת מאוד במינוי, כולל מצד חלק ממבקריו של הנשיא, כמו הסנאטור לינדזי גרהאם, שאמר כי אלה "חדשות רעות עבור אויביה של אמריקה", אולם חבר בית הנבחרים סטיב ראסל הודה כי בולטון "יכול להיות דמות מקטבת במגזרים מסוימים".