היום (שני), בצל הפיגוע שאירע באלכסנדריה בשבת, שבמהלכו נהרגו שני בני אדם, ייערכו הבחירות לנשיאות מצרים. הבחירות נערכות תחת כוננות ביטחונית עליונה, כאשר באבטחה משתתפים גם המשטרה והצבא המצרי. "סיימנו את ההיערכות בתיאום עם משרד הפנים והמועצה הלאומית לבחירות", נמסר מצבא מצרים.
 
דבר אחד לפחות ברור עוד טרם פתיחת כ־14 אלף הקלפיות בבתי הספר שמצפות לבואם של יותר מ־59 מיליון מצביעים במשך שלושת הימים הקרובים - הנשיא עבד אל־פתאח א־סיסי ייבחר לכהונה שנייה. לפי החוקה, זו אמורה להיות כהונתו האחרונה שתימשך ארבע שנים, אבל עד אז הרבה מים יזרמו בארץ הנילוס.
 
הנשיא א־סיסי היה המועמד היחיד בבחירות הללו, לאחר שמועמדותם של אחרים וטובים הוסרה בלחץ השלטונות. הבולטים שבהם היו ראש הממשלה לשעבר, אחמד שפיק, ורמטכ"ל הצבא לשעבר, סאמי ענאן. בדיווחי האופוזיציה התפרסמו דיווחים שלפיהם המשטר המצרי לחץ על ראשי מפלגות במדינה להגיש את מועמדותם כדי להעניק תדמית דמוקרטית ופתוחה לבחירות. וכך היה, כאשר ביום סגירת רשימת המועמדים, הציג את מועמדותו גם יו"ר מפלגת אל־ע'ד ("המחר"), המהנדס מוסא מוסטפא מוסא, וספג ביקורת נוקבת בטענה כי הוא "מועמד בובה" מטעם המשטר.
 

גם הנציב העליון לזכויות אדם של האו"ם, ד"ר זיד בן רעד אל־חוסיין, הביע בתחילת החודש בפני מועצת זכויות האדם של האו"ם דאגה מאווירת ההפחדה השוררת במצרים במסגרת מערכת הבחירות, כמו גם מהלחצים שהופעלו על המועמדים השונים כדי לחזור בהם מכוונתם להתמודד, ובכלל זאת גם באמצעות מעצרים. בתגובה, פרסם משרד החוץ המצרי הודעת גינוי לדבריו של הנציב. "דבריו מבוססים על דיווחים חסרי שחר", נאמר בהודעה. 

חיילים מצרים בסיני לאחר פיגוע, ארכיון. צילום: רויטרס
חיילים מצרים בסיני לאחר פיגוע, ארכיון. צילום: רויטרס

 
כעת, כל המאמצים של המשטר המצרי סבים סביב הבאת המוני בוחרים לקלפיות. הנשיא עצמו קרא לאזרחי ארצו לצאת ולהגיע לקלפיות, "לא משנה באיזה זרם אתם תומכים". לדבריו, "יציאת המצרים לבחירות היא בבחינת תמיכה במדינה ובפרויקט שלה". פרשנים ועוקבים אחר העניין המצרי אומרים כי הנשיא א־סיסי אינו צריך תוצאות בחירות, אלא שיעור השתתפות גבוה. "קבלני בניין וסוחרים התבקשו על ידי אנשי הביטחון להעניק חופשה לעובדיהם", טען סוחר בשיחה עם כתבים. "הם התבקשו להביא מצביעים לקלפיות".
 
חבר מפלגת "חיים וחופש", מועתז אחמד, אמר כי "א־סיסי והמשטר שלו עושים הכל כדי שאנשים רבים יעמדו בתור להצביע, לצלם את ההמונים ולפרסם אותם בערוצי הטלוויזיה, וזאת במטרה לתת לגיטימציה לבחירות. המשטר הופך את הבחירות לחגיגות, שבמהלכן האנשים ישירו וירקדו כאילו היו בקרנבל עממי ולא בבחירות".
 
העיתונאי והפעיל המצרי החי בניו יורק, מוסטפא חוסייני, אמר כי "א־סיסי עושה הכל על מנת להוציא כמה שיותר אנשים לקלפיות, תוך שימוש בכל האמצעים של המדינה כדי להביא פקידי ממשל להצביע. זה החלק הראשון, ואילו החלק השני הוא זיוף מספר המשתתפים בבחירות כדי שהקהילה הבינלאומית תקבל אותן יותר. כל זה נעשה כדי להראות לעולם שהוא נהנה מפופולריות, שנפגעה מאוד בתקופה האחרונה לאחר שהעם הפסיק להתייחס אליו כאל מציל ומושיע".
 
העיתונאית אסמאא שוקר כתבה כי "הבחירות לנשיאות במצרים הוכרעו, תוצאותיהן ידועות מראש בתוך המדינה ומחוצה לה, אך א־סיסי והמשטר שלו עושים הכל כדי שהמונים יעמדו מול הקלפיות, במטרה להראות לעולם כי יש רצון בקרב העם המצרי להצביע ולהשפיע. א־סיסי ומשטרו, על פי דוחות בינלאומיים, פתחו בבחירות מזויפות, התחילו ללחוץ על ארגוני סיוע לעניים במדינה וביקשו מהם שהסיוע החודשי שלהם יימסר לאותן משפחות בקלפיות. זאת, בנוסף לראשי הכנסיות וראשי אל־אזהר והוואקף, שהתגייסו בדרשות ימי שישי כדי להוציא את ההמונים אל הקלפיות".

אנואר סאדאת צופה בתמרון צבאי, ארכיון. צילום: גטי אימג'ז
אנואר סאדאת צופה בתמרון צבאי, ארכיון. צילום: גטי אימג'ז



הארכת הכהונה 

כך או כך, במצרים מצפים כבר ליום שאחרי הבחירות. א־סיסי יבוא אל המצרים עם ידיעה שהוא נהנה מבחירות דמוקרטיות ויטיל מסים על העם כדי להוציא את ארצו מהמצב הכלכלי הקשה. בנוסף, מזהירים פעילי אופוזיציה מהאפשרות שהמשטר ישנה את החוקה ואת חוקי הכלכלה והפוליטיקה הפנימית כדי להעניק לעצמו מרחב גדול יותר.
 
ד"ר חסן נאפעה, ראש מחלקת מדעי המדינה באוניברסיטת קהיר, אמר כי "א־סיסי לא יקבל על עצמו את התואר נשיא לשעבר, ולכן הוא יפתח מחדש את החוקה כדי להאריך עוד יותר את כהונת הנשיא, שנקבעה לשתי קדנציות בנות ארבע שנים כל אחת". בהצהרות לתקשורת הוסיף נאפעה כי "א־סיסי עלול לנקוט צעדים כדי לחרוץ לחלוטין את גורל הדמוקרטיה במצרים, כמו שעשה הנשיא לשעבר, אנואר סאדאת, ב־1980, ויתקן את החוקה או לכל הפחות ייתן לאנשיו שעושים את דברו לפעול בפרלמנט לשינוי החוקה. כך, הוא יסתום את הגולל על כל אפשרות לשינוי דמוקרטי באמצעי שלום ויפתח מחדש את מעגל האלימות במצרים".
 
גם החוקר ד"ר אוסאמה אמג'ד הביע את אותם חששות. "הצעד הראשון שיעשה א־סיסי הוא תיקון החוקה בכל מה שקשור בכהונת הנשיא", הוא אומר. "מדובר בהצעות שהועלו לפני הבחירות, והיו הערכות שהן ייושמו בפועל, אך האקלים הפוליטי לא אפשר זאת. זוהי הסיבה, אם כן, לקמפיין הבחירות חסר התקדים שנעשה בחודשים האחרונים, ששיווה תמיכה עממית רחבה לא־סיסי, ולא רק תמיכה מהצבא. קמפיין זה נעשה כדי לאפשר לא־סיסי, לאחר כניסתו לכהונה שנייה, לשנות את החוקה ולחזק את החלטותיו הרחק מהפרלמנט, באמצעות הרכבת מועצה צבאית שמוסיפה עוד ועוד שליטה שלו על מצרים".
ומה צפוי לא־סיסי בזירה הפנימית? ככל הנראה, מעריך אמג'ד, בקרוב ייערכו בחירות מקומיות שיחזקו עוד יותר את שלטונו של הנשיא, כולל פתיחת הדלתות בפני "זרמים אחרים" בפוליטיקה הפנימית, כאשר הקו האדום הוא להתמודדות על הנשיאות.
 
"א־סיסי יפעל גם לשפר את המצב הכלכלי", מעריך המומחה לענייני כלכלה יוסף עבד אל־באקי, בראיון שהעניק ל"ערבי 21", אתר ערבי בלונדון, המתנגד למשטר א־סיסי ומכנה אותו משטר ההפיכה הצבאית. "הוא יחוקק חוקים הנוגעים בעיקר לסבסוד המים והחשמל וצמצום מספר פקידי הממשלה, מה שיביא להכבדה: עלייה באבטלה, בשיעור העוני ובמחירים – וזה יביא לסילוק כל משטר, גם אם מדובר במשטר צבאי. במקום שהמדינה תייצר מקומות עבודה, היא בונה גשרים וכבישים במדבר. מדובר בפרויקטים חשובים, אך הם אינם משרתים את הכלכלה האמיתית".