כוחות הצלה רבים המשיכו אתמול בניסיונות לאתר ניצולים בין הריסות מרכז הקניות המפויח בעיר קמרובו שבסיביר - אחרי שלפחות 64 בני אדם, ובהם ילדים רבים, נספו ביום ראשון בשריפה גדולה שפרצה במקום בנסיבות שטרם התבררו. הרשויות המוסמכות ברוסיה פתחו בחקירה, ולפחות ארבעה בני אדם נעצרו.



האש פרצה במרכז הקניות וינטר צ'רי ביום ראשון אחר הצהריים, כאשר המקום היה עמוס במאות מבקרים. הלהבות התפשטו במהירות בקומה העליונה של המתחם, שם נמצאים בית קולנוע עם שני אולמות, רחבת החלקה על הקרח ומרכז משחקים לילדים שבהם בילו משפחות רבות.



בצילומים מהזירה נראה עשן שחור סמיך אופף את המבנה ומבלים מבוהלים נמלטים לרחובות. אנשים קפצו מהחלונות בניסיון להציל את עצמם. עדי ראייה סיפרו כי לא נשמעו אזעקות עשן ולא היו הודעות במערכת הכריזה להנחות את האנשים ליציאות החירום.


"בקומה השלישית, שם נמצא בית הקולנוע, היה חשוך לחלוטין, מלא עשן, ואנשים היו בפאניקה. ילדים בוכים", סיפרה אנה זרצ'נבה, שהייתה בקניון עם בעלה ועם בנם הקטן ותיעדה את המתרחש בחשבון האינסטגרם שלה. "ראיתי אישה שרצה וצרחה שפרצה אש", הוסיפה עדת ראייה אחרת שהגיעה לצפות בסרט מצויר. "פרצה פאניקה, כמעט הפילו אותנו. לא היו אזעקות!".



לא מעט ילדים מצאו עצמם לבדם בתוך הלהבות, לכודים באולמות הקולנוע ובאזורים נוספים בתוך הקניון. "אנחנו בתוך אש. ככל הנראה זה להתראות", כתבה נערה בת 13 לקרוביה במסר שהופץ ברשתות החברתיות. לפי הדיווחים, שמונה ילדים מבית ספר מחוץ לעיר שהגיעו עם המורה לצפות בסרט בקניון נלכדו וקיים חשש כבד לחייהם, בעוד המורה עצמה שרדה מאחר שלא נשארה באולם עם הילדים ויצאה להסתובב בקניון.



כוחות הצלה רבים הגיעו לאזור, והכבאים נאבקו שעות ארוכות בלהבות עד שכיבו אותן בשעות הערב. הם חיפשו קורבנות וניצולים וניסו לאתר עשרות נעדרים בתוך הקניון המפויח. השר למצבי חירום, ולדימיר פוצ'קוב, מסר אתמול כי מניין הקורבנות עומד על 64 בני אדם והוסיף כי 16 בני אדם אחרים נעדרים, ועוד 44 נפצעו, מתוכם עשרה שנזקקו לאשפוז. לפי הדיווחים, לפחות 11 ילדים נמצאים בין ההרוגים. נמסר כי בשל מצב הגופות יהיה צורך לבצע בדיקות גנטיות לזיהוי ודאי של הקורבנות.



המשרד למצבי חירום והתביעה הכללית פתחו בחקירה לבירור נסיבות האסון. אתמול נמסר כי ארבעה בני אדם נעצרו. לפי התביעה, התגלו "הפרות רציניות" של התקנות; בין השאר התברר כי יציאות החירום היו חסומות.



עד כה עוד לא ברור מה גרם לשריפה הקטלנית שככל הנראה החלה באולם הקולנוע, אולם פורסמו גם השערות שמדובר בקצר חשמלי באזור המשחקים או טרמפולינה שעלתה באש אחרי שילד שיחק במצית. "זו תהיה טעות לדבר על הגרסאות השונות", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב, שקרא להפסיק את חרושת הספקולציות. "צוותי החקירה עובדים בזירת הטרגדיה. טעות היא לרוץ קדימה ולדבר על משהו כזה".



בעקבות האסון הגיעו הודעות ניחומים מצד מדינות רבות, ובהן בריטניה שכעת נתונה במשבר עמוק מול רוסיה על רקע הרעלתם של המרגל לשעבר ובתו בגז עצבים. "לבי עם המשפחות והחברים של מי שהושפעו מהשריפה האיומה במרכז הקניות קמרובו", צייץ השגריר לאורי בריסטו. "אני שולח את תנחומי הכנים על כל מי שנספו, ומקווה שהפצועים יבריאו בקרוב".