לאחר המפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, מנהיג קוריאה הצפונית ממשיך להפתיע ומגיע לשכנה מצפון, במסעו הראשון מחוץ לגבולות המדינה מאז לשלטון ב-2011. בפגישתו של ג'ונג און עם ראש ממשלת סין, שי ג'ינפינג, אמר כי יפרק את תוכנית הגרעין - והסעיר את המערב. נדב איל, עורך חדשות החוץ של חדשות 10, שוחח הבוקר (רביעי) ב-103FM עם ניסים משעל, דרור רפאל וספי עובדיה, והעניק את פרשנותו הנרחבת לנושא.

האומנם ג'ונג און הבטיח לוותר על גרעין?
"אנחנו עדיין לא לגמרי יודעים וניזונים מדיווחים. הייתי מציע להביט בדיווחים האלה מאוד בזהירות, כל עוד לא שמענו מקוריאה בעצמה. בכל מקרה, אם קוריאה הצפונית תרצה לתת את הוויתור הזה, היא תיתן אותו ישירות לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ" 

אם זה נכון - מדובר בחתיכת שיחוק לטראמפ? 
"לגמרי. אם זה נכון - טראמפ צריך לקבל את פרס נובל לשלום".


דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ. צילום: רויטרס


 
ניסים לא מיהר להתרשם מהחדשות, ואמר: "כבר היו דברים מעולם והבטחות של צפון קוריאה לפרק את הגרעין, שלאחר מכן התגלו כתרגיל ערמומי שהם רצו לעשות למערב". איל השיב כי "אין אף מומחה היום לקוריאה הצפונית בעולם שחושב שקים יוותר על התוכנית הגרעינית שלו, לא משנה מה הוא יגיד, וזה מסיבה מאוד פשוטה - סדאם חוסיין, מועמר קדאפי ואחרים ויתרו על תוכנית הגרעין לפניו. הוא לבטח רואה שאנשים שיש להם תוכנית גרעינית - נניח כמו באיראן - הם מוגנים, ואנשים שאין להם תוכנית גרעינית או שהתוכנית שלהם פורקה בין אם ברצון או בגלל הפצצה ישראלית במקרה של סדאם חוסיין - הם מאוד פגיעים". 
השאלה מה הוא יקבל בתמורה מארה"ב אם יוותר על הגרעין, וגם מה תבטיח ארה"ב לסין?
"גם אם יובטח לו - מהבחינה הזו הסיפור של ההסכם עם איראן הוא מאוד בעייתי, משום שאם באמת טראמפ בחודש מאי עומד לפרוש מההסכם עם איראן, כפי שאומר ראש הממשלה - השאלה היא כמה אתה יכול לסמוך על הסכם של ארה"ב, אם נשיא אחד חתם וכאשר הגיע הנשיא השני הוא ביטל. קים ג'ונג און יכול לקבל הכרה, כסף, סיוע כלכלי נרחב - אך אנחנו עדיין לא באמת יודעים מה המצב הפנימי בקוריאה הצפונית. אין הרבה מקומות בעולם שאנו יכולים לומר שבאמת שאיננו יודעים מה קורה מאחורי קיר הברזל - בקוריאה הצפונית המצב אכן כזה".


קוריאה הצפונית הוא שחקן רציונלי, אז בשביל מה הוא צריך את הגרעין הזה בכלל?
"אין שום דבר שמבטיח את הישרדותך טוב יותר מכוח גרעיני. עם כל הכבוד להבטחות. במיוחד למשטר מדכא שמענה אנשים במחנות ריכוז, עבורו כוח גרעיני זה דבר סופר חשוב ומשמעותי אסטרטגית, לכן ההערכה שלוותר על הכול, בזמן שיש לו כבר פצצה - איננה הגיונית". 
לפני כמה חודשים היה פיצוץ מסתורי באחד הבונקרים של צפון קוריאה - אולי זה איזשהו מעשה אמריקני שגרם לכל תוכנית הגרעין שלו להסתבך,
ובעקבותיה הוא מגיע בעמדת נחיתות לדיון הזה? 

"אני אפתיע אותך ואגיד משהו שהוא כן חדש משמעי - אני מתקשה להאמין, משום שהמצב שם כל כך רגיש. יש הבדל בין לפגע במדענים איראניים שרוצים לפתח את הגרעין או להטמין וירוס במחשבים שלהם, לבין להתעסק עם מדינה שהיא כבר גרעינית, ולהתחיל לפוצץ כל מני מטענים ליד הפצצות הגרעיניות שלה.
"יש לומר שוב, כי קוריאה הצפונית היא באמת מקום סגור. אנחנו לומדים עליו כתוצאה מאנשים שנמלטים משם, ממומחים, אבל תראו את ההתפתחויות של השנה האחרונה - רגע אחד אנחנו לפני מלחמה גרעינית - נניח ג'ון בולטון חושב שאנחנו עדיין שם, והוא היועץ החדש לביטחון לאומי של ארה"ב של אמריקה והוא חושב ותומך בעימות עם צפון קוריאה - ורגע לאחר מכן אנחנו שומעים על מפגש בין קים לטראמפ. בסופו של דבר, מי שמניע את הגלגל הזה זה טראמפ שמוכן להיפגש עם ג'ונג און".
עריכה: מילה סביטלמן