מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא הלילה (שבת) ל"חקירה עצמאית ושקופה" לאירועים אתמול בגבול רצועת עזה בהם נהרגו 16 פלסטינים ומאות נפצעו בעימותים עם צה"ל. הוא אמר את הדברים לאחר דיון חירום במועצת הביטחון של האו"ם שבו הובע חשש מהסלמה חדשה באזור. "המזכ"ל קורא לחקירה עצמאית ושקופה של התקריות הללו", מסר דוברו של גוטרש, פרחאן חאק, שהוסיף כי הגוף מוכן לסייע בחידוש תהליך השלום. "הוא קורא לכל הצדדים להימנע מכל פעולה שתוביל לאבדות נוספות ובמיוחד צעדים שיסכנו אזרחים".



שגריר ישראל באו"ם דני דנון הטיל את האחריות לאלימות על חמאס בהצהרה כתובה שנמסרה לפי הדיון. "בעוד שיהודים ברחבי העולם יושבים עם משפחותיהם לשולחן הסדר על מנת לחגוג את חג הפסח, הפלסטינים ירדו לשפל חדש על מנת להשתמש באו"ם כדי להפיץ שקרים על ישראל". ארצות הברית ובריטניה הביעו מחאה על תזמון הדיון אמש במהלך ליל הסדר, שגרם לכך ששגריר ישראל באו"ם דנון לא יכל השתתף בו.



"זה חיוני שהמועצה תהיה מאוזנת בגישתה", אמר דיפלומט אמריקאי בדיון, שכונס לבקשת כוויית. "היינו צריכים למצוא סידור שיאפשר לכל הצדדים להשתתף". הוא הוסיף: "אנחנו נעצבים לשמוע על אובדן החיים היום. גורמים רעים שמשתמשים בכיסוי של הפגנות על מנת להסית לאלימות מסכנים את חייהם של חפים מפשע". 



מועצת הביטחון של האו"ם, ארכיון. צילום: רויטרס
מועצת הביטחון של האו"ם, ארכיון. צילום: רויטרס



בתוך כך, התחדשו העימותים מסביב לגדר המערכת. הפלסטינים מדווחים על פצוע מירי בצפון רצועת עזה, וירי לכיוון מפגינים ממזרח לחאן יונס. לפי דיווח פלסטיני נוסף, גופותיהם של שני הרוגים - מוסעאב א-סלול (22) ומוחמד א-רבאיעה (22), שנהרגו מירי ארטילרי למרכז הרצועה - נמצאות בידי צה"ל.



כזכור, כ-30 אלף פלסטינים נפרסו אתמול בשישה מוקדים לאורך גדר רצועת עזה כשהם מבעירים צמיגים ומיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון, כחלק ממה שמכונה על ידם "צעדת השיבה". בצה"ל הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי לעבר המפגינים. בצה"ל מסרו כי לאור הערכת המצב, הוכרז שטח צבאי סגור במרחב הגדר.



הפגנה בגבול רצועת עזה. צילום: רויטרס
הפגנה בגבול רצועת עזה. צילום: רויטרס